Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är det med onlinepriser egentligen?


Weyland

Rekommendera Poster

Om en onlinebutik annonserar en vara med kraftigt nedsatt pris på sin hemsida under en veckas tid, inklusive pricerunner och andra dylika tjänster, har de rätt att annulera en order lagd på denna med hänvisning till att "priset var felaktigt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar
Om en onlinebutik annonserar en vara med kraftigt nedsatt pris på sin hemsida under en veckas tid, inklusive pricerunner och andra dylika tjänster, har de rätt att annulera en order lagd på denna med hänvisning till att "priset var felaktigt"?

Har man fått en orderbekräftelse med det "felaktiga" priset sitter nog butiken dåligt till, men annars vete 17...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag, det var en vecka sedan lite drygt... vad ska jag hänvisa till i frågan?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-04-11 11:30:55 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag, det var en vecka sedan lite drygt... vad ska jag hänvisa till i frågan?

Exakt juridiskt vet jag inte, men iom att de bekräftat ordern så har ni ju ett avtal. Eller borde ha tycker jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken... Vilken butik ska vi sluta handla hos?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, när man hittar en lovande butik, med priser pressade nästan till datorbutikens nivåer samt enhetsfrakt.. vill man juh att den ska vara bra :7

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns någon slags lag som jag inte vet vad den heter som säger att om du beställer en vara till ett utlovat pris får det verkliga priset vid leverans skilja sig max 15% från det pris du har blivit lovad.

 

Jag antar att det främst gäller när man specialbeställer grejer och försäljaren "höftar till" med något, men du borde om inte annat kunna kolla upp det och hänvisa till det. Hota butiken med konsumentombudsmannen och allmänna reklamationsnämden så kanske det händer något.

 

(Och jag är också nyfiken på vad det gäller, lite mer specifikt..)

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, mer precist då: ;)

 

http://www.datorhandel.com gäller det.

 

När Karin satt och uppdaterade senaste topplistan till M3 snubblade hon över en Toshiba M60 för strax under 2000 sek. Dvs drygt halva priset.

 

Nu brukar pricerunner och de andra tjänsterna inte vara så pålitliga, så en kontroll på hemsidan för datorhandel gjordes, vilket tenderar att sålla bort alla fejkade pricerunnerträffar. Men samma pris återfanns där.

 

Lite research om kameran och dess ålder fick det att låta som ett rätt rimligt pris för en refurbished-variant av denna.

 

(Priset infördes i M3s topplista)

 

Vi la en beställning för att kolla en bit före påsk. En orderbekräftelse kom lite senare med samma pris (automatisk). Igår (tror jag) fick Karin ett brev från datorhandel där de helt enkelt sa "priset på hemsidan var fel, vi har annulerat er order" och inget mer efter det.

 

Priset på hemsidan är nu höjt till drygt 4500 sek vilket är ett lagom överdrivet nypris på en gammal kamera.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag ska - jag lovar.

 

Vi har precis fått svar på vårt första 'klagomål' - som var vänligt och enkelt formulerat och som i princip uttryckte vårt önskemål om att få vår vara levererad till avtalat pris.

 

Svaret löd enligt Karin ungefär såhär: "..det måste ni väl förstå att man inte kan sälja en 4000-kronorskamera till det priset!"

 

...och enligt k blev vi i princip idiotförklarade - vilket var ytterst onödigt gjort, om man nu inte vill ha missnöjda kunder på halsen 24/7 och som sprider badwill omkring sig, vilket numer är ett faktum :]

 

Alltså, varning för datorhandeln.com - de har inget kundvett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att handlare aldrig lär sig...

 

Det borde vara betydligt billigare att sälja en kamera ett par tusenlappar under deras tänkta pris och ta en ev förlust där en att ha kunder som berättar att de blivit illa bemötta.

 

Var det inte Dell som hade fel pris på en bärbar modell ett litet tag? Typ en nolla för lite på slutet... De lät beställda datorer gå för det priset.

(Kan ha varit ett annat företag...)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket pris som anges i annonsen är i själva verket helt ointressant, eftersom detta i sig inte gir dig rätt att få varan till det priset. Det som det i slutändan handlar om är om det kan anses att du och butiken ingått ett bindande avtal. Eftersom ni har fått en orderbekräftelse borde väl inte det vara omöjligt.

 

Jag skulle föreslå att du blir gråsosse ett tag. Sök upp en konsumentvägledare och hör vad som gäller i fall som det här och vilka möjligheter du har att driva målet vidare (utan att blanda in advokater och annat dyrt elände ;) ).

 

Kolla även på Konsumentverkets webb - http://www.kov.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat får jag god lust att stämma dem för ett par tusen i förlorad tid, i bisarr USA-stil :]

 

--

.Weyland

 

2. varning för total avsaknad av kundvett - http://www.datorhandel.com

 

[inlägget ändrat 2002-04-13 19:07:01 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket pris som anges i annonsen är i själva verket helt ointressant,

 

Yes I know (vilket iofs är lite fånigt) och dessutom ska priset man får varan för inte vara totalt osannolikt utan att man reagerar, har jag för mig?

 

Men som du säger, det är inte det vi pratar om här - utan frågan är om en automatisk orderbekräftelse kan anses vara bindande för företaget, vilket jag anser.

 

-update-

 

Får väl tillägga att handlaren erbjudet "100 kronor i rabatt vid köp över 1000 kronor som kompensation" - och dessutom bifogat sitt ICQ-UIN. KO i E-tuna är mailade, får väl se om dom svarar - annars får man väl ringa och höra lite...

 

--

.Weyland

 

2. varning för total avsaknad av kundvett - [GROTTMAN]http://www.datorhandeln.com

 

[inlägget ändrat 2002-04-11 18:53:46 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GO GO GO!

 

Seriöst.. stå på dig (er). Har de gjort en tabbe så får de stå för den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danke :]

 

Jo man tycker juh det. Lite synd om man ska tvingas undvika en bra butik för en så'n här struntsak...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite synd om man ska tvingas undvika en bra butik för en så'n här struntsak

 

Struntsaken blir ett intryck....och det är det man brukar gå efter....

 

Men piska dom du...LOL

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

Linux: Because rebooting is for adding new hardware.

 

Your mouse has moved. Windows NT must be restarted for the change to take effect. Reboot now? [ OK ]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad säger man? Någon tog åt sig, tror jag *lol* :)

 

Hej och tack för Ditt e-mail!

 

Det är inte tal om falska priser, utan en enda felskrivning. Våra priser uppdateras dagligen och även datorer kan göra fel. Som det står på vår hemsida har bekräftelsen varit automatiskt:

 

Datorhandel.Com - Kundtjänst - FAQ:

 

"fråga2 : Vad händer efter att jag har slutfört mitt köp?

 

Svar : Efter att kunden har godkänt köpet kommer vår hemsida att automatiskt skicka en orderbekräftelse till e-mailadressen som blev angivet och beställningen läggs in i vår databas. Efteråt kommer kundens beställning att manuellt kontrolleras (eventuella frågor skickas till

kunden) och den beräknade leveransdatumet skickas till kundens e-mailadress."

 

Enligt lag handlar det om felskrivning (och inte falska priser) om priset avviker mer än 20% från ursprungliga priset och säljaren har rätt att neka sälja till kunden.

 

Att Karin förlorade tid på detta är tråkigt med tanke på att det stod på hemsidan klart och tydligt att vi hade påskuppehåll mellan den 2:a till den 10:e april.

 

Det var kul att Du startade tråden på IDG, alla har yttrandefrihet, men samtidigt har du precis förlorat en webbutik. Eftersom Ni sprider dåligt rykte om företaget kommer vi att neka sälja till Er i framtiden.

 

Med vänlig hälsning

 

(namnet borttaget)

 

 

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Oskar Duveborn

Skickat: den 13 april 2002 00:16

Till: ********.com

Ämne: RE: Beställning (11168)

 

Toudi!

 

En gammal kamera som säljs för $150-$200 i återställda versioner kan mycket väl kosta 1699 sek, knappast något iögonfallande, bara en smula ovanligt.

 

Nu är det förstås helt ok för annonsörer att använda falska priser på den här planeten, vilket är lite knasigt.

 

Däremot är det inte ok att bryta avtal eller orderbekräftelser på grund av prisfel, då en bekräftelse får anses som ett avtal mot konsument.

 

Dessutom har Karin förlorat dyrbar tid på grund av ert beteende, och jag har blivit en mycket konkurrenskraftig onlinebutik fattigare, då era priser i övrigt imponerade stort på mig för framtida datorinköp (såvida inte resten av er prissättning också är 'felaktig' förstås). Er enhetsfrakt är näst intill unik idag, gratulerar.

 

Konsumentverket är informerade och vi har startat en tråd till Er ära på http://eforum.idg.se

 

Varsågod, pinnen är er.

 

Vänliga Hälsningar

Oskar Duveborn, Weyland

http://www.flowersfx.com/oskar/

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var kul att Du startade tråden på IDG, alla har yttrandefrihet, men samtidigt har du precis förlorat en webbutik. Eftersom Ni sprider dåligt rykte om företaget kommer vi att neka sälja till Er i framtiden.

 

ROTFLMAO :D

 

Menar dom allvar? ...hur j-a oseriösa får man bli när man har en webbutik?

 

...och jag svarar mig själv; tydligen hur oseriösa som helst...ett fall för PLUS kanske? ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*lol*

 

Vilket hot... Har de en "svart lista" för personer som de inte vill sälja till..?

 

Varför kan de inte ta smällen med kamerapriset och sedan få lite goodwill? En del handlare är lite märkliga...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var kul att Du startade tråden på IDG, alla har yttrandefrihet, men samtidigt har du precis förlorat en webbutik. Eftersom Ni sprider dåligt rykte om företaget kommer vi att neka sälja till Er i framtiden.

 

LOL!! Aja, dom förlorar nog mer än en kund på detta.. :) skulle tro att dom som läst tråden kommer strunta i datorhandel.com... oops, nu hamnar kanske jag på deras svarta lista oxå ;)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och även datorer kan göra fel...

 

Ehhh...nej?

Skit bakom spakarna, kanske? ;)

 

Mvh

-Cat

(glömde göra en smiley - nu kanske jag oxå blir nekad att köpa...) ;)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-13 15:34:03 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att komma på hur jag ska fortsätta det här, så många val :]

 

1. "Jag är extremt stolt över att vara på er svarta lista, här är en lista på fler personer som gärna vill vara med på den också..."

 

2. "Jag är nu helt övertygad om att jag blivit blåst av en snorunge. Ingen kundorienterad verksamhet någonsin beter sig som Ni, synd för datorhandelns goodwill att Ni lyckats besvarat kundposten idag..."

 

3. "Len vet inte vem han bråkar med, en framkallar mörkrets makter ner över er fjuttiga webbutik, må den explodera i ett moln av kretskort och snorkiga försäljare..."

 

4. "Jag är djupt sårad av era handlingar, min liv har gått i spillror tack vare er och jag kommer att kasta mig ut för skärholmsbron inom kort..."

 

--

.Weyland - so many choices, so little time...

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*LOL*

 

Röstar på nr 1 (eller möjligen 2)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. "Jag är extremt stolt över att vara på er svarta lista, här är en lista på fler personer som gärna vill vara med på den också..."

 

L O L ! Den förtjänar en poäng :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. "Jag är extremt stolt över att vara på er svarta lista, här är en lista på fler personer som gärna vill vara med på den också..."

 

Varför inte?

Lägg upp en "svartlistade kunder wanna be", på webben, så anmäler jag mig asap. ;)

 

Mvh

-Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...