Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartvitt tv-ut...


Johan32

Rekommendera Poster

Tjena!!!

 

Jag får inte mitt tv-ut att fungera,har ny tv,en Nokia. Har testat båda kablarna (S-VHS,RCA) men det blir bara SVARTVITT. Har testat TvTool 6.0 smat Twinview. Kör genom scart och har ett geforce2 64 mb Nvidia.

 

Vad skall jag göra,jag vill ju se på mina filmer i FÄRG !!!???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Färg är överskattat. Men det beror på kabeln kan jag nästan garantera. Har Fr mig att S-VHS använder 4 tåtar för att skicka videosignal. 1-svart-vit grund 1 röd, 1 grön, 1 blå. Så har man S-VHS-kabel som inte kör alla trådarna blir bilden svart.

 

//KSDK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Björklund

Kolla även att du ställt in Tv:n på S-VHS.. om du har en "dual-kontakt" som kan både vanlig och s-vhs så brukar man få välja S-VHS manuellt.. kolla instruktionsboken till TV:n..

 

// Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en svhs-kabel har två trådpar: Det första (luma) leverar ljusstyrka/kontrast vilket i princip är en svartvit bild, det andra trådparet (chroma?) fixar färgen...

 

...så försöker man ansluta en kabel från kortet till tvn och skickar ut en svhs-signal krävs det (a) att kabeln är en svhs-kabel och (B) att tvn klarar av svhs-signaler (obs).

 

Vill man ansluta via en rca/kompositkabel om tvn inte stöder svhs måste man alltså också se till att kortet istället skickar ut en kompositsignal till första trådparet, annars blir det fortfarande svartvitt. Detta ställer man normalt in i egenskaperna för grafikkortets tv-utgång.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Fel!!

 

En S-video kabel har 4 trådar (rätt), men en är för LJUS (Y) och en är för FÄRG ©. De båda andra trådarna är jord för resp signal.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

Jag skulle snarare gissa på att ditt grafikort skickar NTSC-signaler till en PAL-tv som dock klarar av att hjälpigt visa NTSC. Kolla om du kan ställa om till PAL nånstans.

 

Och du, korsposta inte är du hygglo.

 

Hej,

/s

________________________________________

Simon Johansson

Redaktör Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 16:51:07 av Simon Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillägger att jag har min gamla tv kvar och byter jag så fungerar det på den tv:n. Det finns inga menyer på tv:n som jag kan ändra som är av intresse,förrutom att det står

(NTSC --> Nej) vilket jag inte förstår vad det betyder och går ej att ändra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Tjinnare Johan jag hade samma probelm men det löste sej tillslut du får alltså ta och koppla din rca från datan och sen till videon/dvd sen från videon till tvn . då ska det funka då får du helt enkelt färg !

det funkade för mej hoppas det görd et samma för dej ... !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag kopplar genom videon så får jag inte färg,men byter jag till en anna tv så får jag färg även om jag kör genom videon.Dettta är helt sanslöst men sant...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Björklund

Om ni ska köra S-VHS så måste ni ställa in TV:n för det.. annars blir det svartvitt precis som ni beskriver det. Läs manualen till TV:n för att se hur man aktiverar SVHS!

 

// Per

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är så lustigt att det inte finns någon inställning för det på tv:n. Och även om jag kör RCA-kabel så får jag svartvitt,och det ska det ju inte bli...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har du någon videokamera du kan prova med mot TV'n, så att du är 100% säker på att TV'n är ok?

 

Om du använder RCA-kontakt kan du inte köra S-video, så kolla i datorn att du garanterat kör Composite. Det kablar som diskutteras här som "omvandlar" från S-video till composite, det gör dom inte! Dom byter från Mini-DIN till RCA, och gör att det ska fungera måste grafikkortet kunna skicka ut composite video i S-video kontakten.

 

Kolla även så att din dator inte skickar bilden i NTSC-format. NTSC är det amerikanska TV-systemet och PAL som vi använder här i Sverige är en vidare utveckling av NTSC. En PAL-TV kan hjälpligt visa en svartvit bild om man matar den med NTSC.

[inlägget ändrat 2002-04-20 13:43:55 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakto, lyssna på Mr Andersson - du måste säga till grafikkortet att skicka ut kompositsignal om du vill testa med RCA-kablage, annars hjälper det inte.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju sant,jag har testat att datorn väljer automatiskt vilken kabel som används, + att jag har valt det själv också,men det funkar inte ändå. Jag har starka aningar att det måste vara tv:n som det är fel på eftersom att det funkar genom videon till andra tv:n men inte till den nya,alltså måste ju felet sitta i nya tv:n tycker jag. Och det finns inga inställningar på tv:n där jag kan välja vilken signal den skall ta imot etc. Som sagt tror att det är nått fel med tv:n just att den inte kan visa datasignaler i färg eller nått annat mycket konstigt fel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat över grafikkortets egenskaper och se vilken ut-signal du valt?

Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper så får du upp Egenskaper för bildskärm. Välj fliken Inställningar och knappen Avancerat. I det nya fönstret så har du nu ett antal flikar. Har du någon som heter Val av enhet? Klickar jag på den så har jag möjlighet att välja TV-out och sedan format. Alltså PAL, NTSC osv.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr provat detta också,men utan resultat.Men på tv:n går detta inte att ändra det enda som står är (NTSC -> Nej) och som sagt det går inte att ändra på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
©¤¶¥¢ª†

Halloj!

 

Jag har exakt samma problem!

Jag har en bärbar Fujitsu/Siemens Amilo-D och jag vill koppla in den till min TV. Man fick inte med någon kabel för detta, men jag har 2st hemma. Jag har testat med båda, och den ena fungerade men gav mig svartvit bild i TVn.

 

Jag har kopplat på exakt samma sätt tidigare med min P3450 med TNT2 kort, och då fungerade det skitbra!

 

Har även testat det med min AMD/GF3-dator, då blev det svartvitt även där. Så jag är jätteintresserad av en lösning...

 

Det jag använder för att koppla till TVn är en liten kort sladd på 1dm som har en liten kontakt med massa piggar (4 uppe o 3 nere), och i andra änden är det en gul honkontakt (ser ut som en ljudkontakt typ). Denna kabel kopplar jag in till en lite längre kabel med 2 han-kontakter på vidare till videons "Video In" ingång. Sedan är videon kopplad med SCART till DVDn, och DVDn kopplad till TVn med SCART.

 

Jag kanske ska säga att jag får färg om jag ex. använder videon för att kolla på vanlig VHS, så inge fel på kopplingen...

 

 

Tacksam för svar! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Din tv klarar uppenbart inte NTSC. Så ställ in kortet att skicka ut PAL-G.

Ställ även in att kortet ska skicka Komposit video ut.

 

Detta löste sig för mig på mitt gamla gf4-kort.

Om ditt kort har nv-17-chipsetet så funkar inte tv tools.

 

 

Men även jag har problem med svart/vit bild. Jag har ett Radeon 9700 pro. Det jobbiga med kortets drivrutiner är att jag inte hittar någon stans att ställa in komposit video ut. Nån som har nån aning om vart jag gör det (använder CATALYST-drivrutinerna).

 

Jag hade tänkt att köpa nån sorts adapter/kabel som löste problemet men så såg jag här att kortet ändå måste skicka komposit =(

 

Vad ska man göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...