Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Layer?!?


Eman

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Enkelt uttryckt:

 

Layer1

Det fysiska & elektriska i ett nätverk. Kontakter, kablar, spännigar, frekvenser etc.

Exempel på burk: Hub, repeater

 

Layer2

Hanteringen av paket (frames) i ett nätverk. Hanterar tex fysisk överföring, kollissionshantering etc.

Adressering med mha MAC-adresser (Media Access Control).

Exempel på burk: Switch

 

Layer3

Hanterar IP (Internet Protocol). Dvs vilken väg ska ett visst paket ta? Adressering mha IP-adresser. Routing görs på denna nivå.

Exempel: Router, el L3-switch

 

Layer4

TCP och UDP, dvs hanteringen av sändning och mottagning av data som ska till/från en applikation, tex mailserver som arbeter på TCP-port 25.

 

 

Som sagt - MYCKET förenklat.

Anledningen till att man har flera lager, är bla att den som tex skriver en mailserver, kan strunta fullständigt i vilken typ av nätverkskort som finns i datorn och även vilken typ av media man använder.

 

Även den som tillverkar nätverkskort, kan strunta i vilket OS det ska fungera under. Dock krävs en drivrutin.

 

Hade man inte haft dessa lager, hade mailservertillverkaren varit tvungen att bygga in stöd för olika nätverkskort och kanske även för olika mediatyper. På den gamla DOS-tiden var detta ganska vanligt eftersom detta lagertänkande var ganska ovanligt då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar OSI modellen?

 

Mycket kortfattad och enkel förklarning finns på http://www.daft.t.se/guider/natverk/osi.asp

 

 

[Hehe Per Björklund hann före med samma URL :)]

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-09 01:34:47 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Per Björklund 01:32

Mr Andersson 01:32

MagicBoy 01:34

 

Nätverksberedskap ?

 

 

_.-TN-._ 378

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...