Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.net - j2ee benchmark


wasterman

Rekommendera Poster

Verkligen trovärdigt.

 

Ungefär som att jag skulle påstå att jag är bäst i världen enligt mitt eget test (JAG är ju 100% opartisk)

 

Enligt mitt eget test så är jag 55% bättre än närmsta konkurent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

he he kan du visa det testet som styrker det? :-)

 

givetvis så måste man ta alla såna här benchmark med en nypa salt. men detta är ju i alla fall bättre än ms egna pinsamma försök till jämförelse i höstas. om du läser rapporten så ser du att oracle i alla fall inte försöker dölja något. koden för testet + beskrivning av miljö + alla script som användes för att köra benchmarken går att ladda ner här:

 

http://download.oracle.com/otn/other/general/jps1.1.2.fixed.zip

 

så kan du jämföra själv och se!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att när MS gör liknande tester framhävs det alltid att det är just MS som gjort det, när konkurrenterna gör samma sak ja då framhävs det som nyheter.

 

Tänk så olika det kan vara.

 

Själv struntar jag i princip i om j2ee är snabbare, tekniken har trots allt haft drygt fem år på sig att mogna jämfört med ett par månader för .net

 

Något borde de väl lyckats med under denna tid.

 

Använd det ni vill och bry er inte om vad någon anna säger "är bäst", det är mitt råd.

 

Själv använder jag bara .net nuförtiden för det är bäst ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har aldrig sagt att något är bäst.

 

.net och j2ee är bra på olika saker (använder båda själv). om vi skall bygga ett mindre system så använder vi nästan uteslutande en ms-lösning den är ju trots allt väldigt enkel att sätta upp. men skall vi bygga ett större system som skall vara skalbart så använder vi j2ee.

 

problemet med ms-test när det gällde .net vs j2ee är att de försökte 'fuska' fram bra resultat genom att bla returnera mindre data + att de hoppade över ett lager i specificationen och gick rakt ner i databasen.

 

oracles benchmark är dock intressant för att det visar hur pass skalbart oracles j2ee-server är. det är nästa äckligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe det är inte utlaggt ännu men när det kommer skall det chocka världen =) (samt ge mig bättre lön)

 

Säger ingenting om testet i sig bara det att ett företag som "testar" sina egna grejjer inte precis gör det för att visa hur dåliga deras egna produkter är. (då antar jag att man inte släpper det om man är smart nog)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag ska vara helt ärlig så tror jag den främsta anledningen är operativsystemet lösningen körs på. oracles test kördes på en solaris platform(vilket iof nästan kan ses som lite 'fusk') :-)

 

någon gång har vi satt upp en j2ee-lösning på en win2k server och den har inte riktigt orkat med när trycket vart högt.

 

så jag tror att om/när .net kommer till andra platformar än windows så kommer det säkert att bli minst lika skalbart.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom potentiellt döljer en sak i sitt papper (jag har inte hittat det iallafall men kan vara mitt fel). Nämligen hårdvaran deras setup för t ex databasen specifieras med 4 x 400 Mhz, 1 Gb ram med solaris 2.8. Är det intel som microsoft använde eller är det en quadsparc? Deras påstående att microsofts hårdvara var något snabbare tyder på intel men kan lika väl handla om processhastighet. Ms använde 4x550 dell.

 

Tar inte ställning för eller mot men skulle föredragit att oracle specifierat hårdvarans typ och leverantör.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...