Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fylla på Laserskrivare


Blindbock

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om man kan fylla på tonern i Laserskrivaren så att man inte behöver slänga ut pengar på en ny. Om det funkar, vad får man tag i pulvret?

 

Okidoki!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i Australien finns det många små företag som fyller på tonern till olika laserskrivare för mindre än halva priset jämfört med en ny.

Det är dock inte bara att fylla på tonern utan vissa orginaldelar slits och måste bytas ut. De nya delarna håller sedan normalt ca tre påfyllningar.

Själv har jag inte köpt någon ny toner de senaste 5-6 åren.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så kan man inte det utan man måste köpa en ny tonerkassett.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

det är olika beroende på vilken modell det är - eftersom du har utelämnat det så kan jag inte ett direkt "ja" eller "nej"

 

men vissa får du byta kassetten, vissa kan du köpa enbart toner och fylla på kassetten själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är dock inte bara att fylla på tonern utan vissa orginaldelar slits och måste bytas ut"

Som LarsSandvik skriver är det inte bara fylla på toner. I kassetten ingår bl.a. den fotokänsliga trumman och andra delar som slits. I och med att du byter allt, så är inte underhållskostnaden så stor på en laserskrivare. Men visst går det att köpa reservdelar och toner på postorder t.ex. från USA.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Alla kasetter innehåller inte trumman, men alla (?) rörliga delar i kasetten behöver bytas ut. Orginaldelarna är inte gjorda för att hålla så länge. Om du bara fyller på tonern kan du räkna med en dyr reparation av skrivaren förutom att kvaliteten på utskrifterna blir mycket dålig.

Kollade nyss priserna här för en kasett till HP LaserJet 5MP: nypris AUD 240, renoverad och påfylld kasett AUD 75.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag får väl lägga ut 900 kronor på en ny toner till min Brother HL-1240.

Jag skriver ut för mycket och har gjort åt den på ett år.

 

 

Okidoki!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Idag har jag blivit en erfahrenheit rikare.

Kyocera gör skrivare där man kan byta toner endast. FS 1010 är en iaf.

En liten "minitoner" som man sätter fast på själva trumman eller vad det nu är (ett större cartridge som inte behöver bytas så ofta).

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion... jag har en ålderstigen Texas Instrument laserskrivare hemma och där byter man normalt bara en tonerkassett för pris under en bläckstrålepatron. En enhet (fixeringsenheten?) byter man sedan efter 30-40.000 kopior, har bytt den och den kostade omkring 1.200 för några år sedan. Nästa enhet byts efter tidigast 50.000 kopior.

 

Den är inte lika snabb som moderna laser och ger max 300 dpi men jag har inte hittat något alternativ som slår den i utskriftskostnad för vanlig text.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det finns många som fyller på eller renoverar tonerkassetter. Självklart byts trumman och andra slitdelar. kvalitén skiljer inte mot original kassetten, men priset gör det.

 

skulle kunna ge många exempel på bra tillverkare, men vill inte namnge mina konkurenter.. :)Är distributör för ett av Europas största fabriker. tillverkar upp mot 50000 tonerkassetter per månad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ...

 

Sök.. Vi levererar kompatibla kassetter och trummor till HL 1240. (TN6600) dubbelt antal sidor mot (TN6300) och blir ett bättre sidpris !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...