Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips inför högskoleprovet


Anp

Rekommendera Poster

Kristianstad

Gå och lägg dig tidigt ikväll!

Ta det lugnt...man presterar dåligt om man stressar för mycket och om man är trött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att vara utvilad.

Om du inte kikat på tidigare prov finns de här: http://hogskoleprov.umu.se/hp-tidg.html

 

Stressa inte under själva provet. Tiden räcker i de flesta fall. Jag brukade börja fylla i svarslappen när det var några minuter kvar av prov tiden.

 

Om du inte kan svaret kör uteslutningsmetoden och gör genomtänkta gissningar.

 

 

/2bbe

Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.

(Voltaire)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorrn gäller det. Första gången."

Lycka till!

Inget surfande på eforum mitt i natten, så går de nog bra.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är inte heller så jättebra att backa in i sin fars bil när man skall bege sig iväg på morgonen.

 

Hade lite svårt att tänka på så mycket annat innan första rasten då jag kunde kontakta honnom och förklara.

 

Det gick inte så bra..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statistiskt sett så gick det bättre för mig på tentorna när jag kom bakfull. Det är sant!

 

Detta kan dock inte vidimeras utan empirisk prövning, så du får väl riskera ett prov eller två för att se om detta gäller även dig.

 

Lycka till hur du än gör!

 

________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde det där online-provet.

Jag fick 32 rätt av 38 möjliga. Slutpoäng 1,7.

Det är väl rätt ok?

Kändes inte så himla svårt, men svensk läsförståelse gick inte alls bra...

Kan bero på att jag inte läser särskilt mycket.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla här på forumet håller i allafall tummarna för dig. Och ingen är avundsjuk på den prövning du går igenom. JÄTTE LYCKA TILL. Fast du sover nog nu. Eller borde iaf. Puss o kram.

 

 

-----

MVH//emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lunchrast. Pust!

Under första delprovet hade jag helt fel tidsuppfattning.

Satt alldeles för länge och grunnade på de första uppgifterna.

Men det gick bättre med de andra. Fast ändå blev det ingen tid över heller.

 

hm... Är det vanligt att en grupp på 25 pers består av 20 läckra brudar i 20-årsåldern som är svårt att slita ögonen från?

Det är ju typiskt när man behöver som mest koncentration... :|

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där. Som tur är är det inte så vanligt med massa snygga brudar på tentorna nu när man läser på CTH.

 

Lite trist om föreläsningarna suger, men bra när man behöver koncentrera sig...

 

Gick provet bra då?? Eller var det 300 spänn i sjön??

 

 

/2bbe

SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld SM-guld

Gött e de

Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.

(Voltaire)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjaaaa.. Det känns som att det gick ganska bra faktiskt.

Det var några vidriga frågor i läsförståelsen såklart, men det andra var inte så svettigt.

Jag har skummat lite i facit nu i kväll och det ser bekant ut.

Sen är det nog ett och annat fel också kanske...

 

Ett stort tack till alla er som har medverkat i tråden. =)

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl vara så rar och meddela oss när du fått resultatet. Som du förstår är alla här "nyfnikna" samtidigt som vi håller tummarna :-)

 

 

-----

MVH//emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter nog en tvåa, Anp!

 

*host* Testade det där onlineprovet med hög feber precis, 33 av 38 (1.7)och nästan alla fel i läsförståelsen... kan berott på att det gjorde ont i huvet och snurrade när jag försökte läsa texten ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Du kan väl vara så rar och meddela oss när du fått resultatet

1.2 blev det. 78 rätt av 122.

Medel var 0.94.

Hade hoppats på 1.3 eller 1.4 men jag är inte direkt missnöjd.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman
1.2 blev det. 78 rätt av 122

 

Rätt så bra. När jag gjorde det första (enda) gången förra året fick jag "bara" 1.0... Det var mest engelska-delen och ord-delen som sänkte mig.

 

Engleska förstod man knappt vad texten handlade om, och svarsalternativen verkade betyda samma sak.

 

På ord-delen så var man kanske säker på 10 ord, trodde att "det lät bra" på 10 till, resten gissade man i princip, blundade o kryssade för. :)

 

Gillar inte det där provet. :thumbsdown:

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att slå upp varenda okänt ord du ramlar på. Skrev 1.6 två gånger sen började jag utöka ordförrådet. Skrev 1.9 senast (ok, 2 år på teknisk högskola kanske oxå spelar in). Hade ungefär lika många fel på alla delar förrutom just orddelen där jag bara hade 4 fel, vilket är runt 10 fel mindre än tidigare.

 

Dessutom är det klart bra att läsa frågorna på matematiken ordentligt, så att man förstår vad de frågar efter. Missar alltid 1-2 fråga (alltid nån index-fråga) för att jag inte läst och förstått frågan ordentligt. 1-2 frågor kan vara ganska avgörande, hade jag fattat att de efterfrågade indexet till år 1998 istället för 1996 (har jag för mig) senast så hade jag haft ett snäpp högre på hp idag =/.

 

Trist dessutom att mina 20p i matematik inte alls gav genomslag på matte-delen.

 

Fast annars måste jag säga att jag älskar HP, ger alla oss som sov oss genom gymnasiet en ny chans. =)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-07 00:39:10 av void]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.2 blev det. 78 rätt av 122.

Medel var 0.94.

Hade hoppats på 1.3 eller 1.4 men jag är inte direkt missnöjd.

 

Tycker du ska vara nöjd med resultatet - det var juh helt ok!

 

Gjorde själv HP för första gången nu. Hade dock trott att det skulle gå mer smärtfritt då jag tidigare gjort en hel bunt av gamla prov.

 

Tror ändå att det kommer att gå bättre nästa gång eftersom man fått lite "rutin" - det är stor skillnad på att göra HP online och IRL, märkte jag. ;)

 

Neh, det är bara att se fram mot höstens prov, då ska det spikas! =)

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fast annars måste jag säga att jag älskar HP, ger alla oss som sov oss genom gymnasiet en ny chans. =)"

 

Jo, fast jag undrar egentligen.. jag klarade knappt gymnasiet men fick 1,9 på HP. Vad säger det om HP/skolsystemet/mig? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, tveksam om det går att förbereda sig för HP - i gymnasiet skrev jag 1.6 & 1.8. Efter 5 år på universitet, och uppladdning via en l å n g uppesittarnatt där samboförhållandet tog slut, traskade jag direkt t provet och skrev 2.0... Samtidigt har jag kompisar som är lysande stjärnor på sina vitt skilda ämnesområden(Oracle,Unix å ena sidan litteratur&konst å den andra typ) men som misslyckats kapitalt på HP..

Min enda HP-erfarenhet är att 300 000 i studieskuld iaf lärt mig att kunna läsa och analysera en text ordentligt - vilket jag inte gjorde på gymnasiet.. :-)

 

/Mange

____________________________

Mmm... 64 slices of American cheese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med. hade 13.5 i medel i gymnasiet eftersom jag aldrig pluggade (natur) hade ju viktigare saker för mig ju...

 

fick sedan 1.5 första gången jag gjorde hp och var alltså inte helt körd, ska göra det igen nu i höst och hoppas på högre då jag fick 1.7 när jag slarvade mig igenom onlineprovet.

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Cloudberry

Jag har två tips för de som skriver HP. Det första är att skriva det mer än en gång. Deppa inte ihop om du misslyckas första gången. Det andra är att göra många gamla prov. Alltså, riktiga, inte det på nätet. Det är missvisande. Fokusera mest på de delar du tycker är svårast, för mig var det svenska läsförståelsen. Rena grekiskan. Sist men inte minst: Sov ordentligt, och se till att äta rejäl frukost. Ha med någon frukt och vatten på provet.

 

1.7 - 1.7 - 1.9

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Gå in på www.provtips.com om du vill ha gratis tips inför högskoleprovet eller vill ladda ner gamla högskoleprov som du kan öva på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...