Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD till TV


gdsgd

Rekommendera Poster

Har en bärbar dator med DVD-spelare i och vill titta på film från datorn till TV:n. Kablar är en sak man man ska tydligen stänga av datorskärmen ochså. Hur gör man det tillfälligtvis? Blir jätteglad om någon vill upplysa min tillvaro.

 

 

-----

MVH//emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad för slags kontakter du har för din bärbara dator. Har den s-vhs eller tv-out så skulle det vara utan problem. Men undrar förstås om hårdvaran stöder det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte hårdvaran vara kompatibel?

Det fanns en kabel medföljande med datorn så burken är med...

 

Det är en personalköpsdator Inspirion 8100 med både uppskrämt minne som hårddisk som annat. Superburk helt enkelt med fantastiska resurser samt XP home sve

Nu redigerar jag för tredje gången! Frågan var ju inte om någon trodde min hårdvara var kompatibel eller vilka kontakter någon tror jag behöver. Jag undrade bara hur man stänger av skärmen när man tittar på DVD.

-----

MVH//emil

 

[inlägget ändrat 2002-03-23 23:02:55 av gdsgd]

[inlägget ändrat 2002-03-23 23:05:53 av gdsgd]

[inlägget ändrat 2002-03-23 23:24:11 av gdsgd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara datorer är alltid olika. Förmodligen söker du dig till Dells programvara/drivrutiner och tar reda på hur just dessa fungerar och vart i dessa man ändrar skärmar och uppspelningsalternativ. Det är tyvärr en djungel, och jag har inte haft en bärbar Dell själv ännu (personligen anser jag IBMs små thinkpads som överlägsna bärbara - särskilt tangentborden ;).

 

Är det inte bara att stänga luckan btw?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har din bärbara dator s-video utgång. Och har du kabeln som är s-video med gul färg så kan du koppla tv:n med rgb-uttag där de har tre olika färger gul,röd och vit. röd och vit är till för audio och gul för tv/video, så koppla det och starta om datorn. Om du har rgb-uttag till tv.

 

En riktig stark bärbar dator måste jag säga!

 

 

hälsn. Thomas.S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den bärbara är "stark" och helt fantastisk. Har bdw aldrig varit med om ett snabbare internt modem. Bläddrar webbsidorna och laddar ner innan man hinner blinka.

Weyland, du säger att det beror på programvara/drivrutin. Ska det vara SÅ komplicerat? Funkar det inte med något kortkommando?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan den programvara som behövs att koppla till tv. Har den s-video utgång så har du redan. Du kan gå till bildskärmsegenskaper för 3d-kort och kolla lite. Har den Twin-view så har du det.

 

 

hälsn. Thomas.S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ladda ner tv tool och använd det, stänger du inte bara skärmen genom att fälla ihop den?

 

Covante

 

 

bleh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte med något kortkommando?

 

Det du tänker på är kanske hur man aktiverar den bakre bildskärmsutgången(för CRT) på bärbara ända sedan Hedenhös; man håller "Fn" nedtryckt och trycker samtidigt på "Fx" där "x" är en av knapparna i "F-raden" som ofta är utmärkt med en symbol liknande 2 st. TV-rutor bredvid varandra. Eller oxå står det CRT/LCD.

 

Om något liknande funkar med s-vhs/komposit-utgångar beror väl på tillverkaren av datorn ? Men jag tror inte det.

 

Jag tror man måste gå in i bildskärmsalternativ i kontrollpanelen, och någonstans under avancerat/avancerat typ hittar du säkert någon funktion för att aktivera TV-out. Troligen måste sladden vara ansluten i TV:n för att datorn ska vilja aktivera den.

 

Gissningar...

 

Jag beställde en Latitude C-600 för en månad sen :=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar imorgon och återkommer om hur det gick.

Sov gott alla och tack för alla svar :))

 

 

-----

MVH//emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

 

Provade med min Thinkpad.

TV-out gick att aktivera med Bildskärmsegenskaper/Avancerat.

 

Svideoutgång finns. Dock gick det bara att visa skrivbordet, inte DVD-filmen som bara kom på laptopens TFT-skärm.

Däremot häftigt ljud via vita rgb-uttaget.

Ändrade NFTC till PAL-B. Det fanns oxo PAL-C osv hela alfabetet nästan???

 

DVD-filmen är ju som ett fönster, att köra fullskärm hjälpte inte heller, ingen bild i TV:n.

 

Får tydligen skaffa DVD-läsare.

 

Ska prova stänga locket först.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett ATI-kort (vet inte hur det är med andra) i laptop:en så måste man sätta TV:n som primär bildskärm, annars blir det bara en svart ruta i TV:n.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något liknande funkar med s-vhs/komposit-utgångar beror väl på tillverkaren av datorn ? Men jag tror inte det.

 

Testade just på en Toshiba 4600 och tangentkombinationen (fn+f5) växlade mellan LCD, CRT, LCD+CRT samt TV som standard. Intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...