Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IBM 120GXP


VMS7™

Rekommendera Poster

NoiseKiller

Nu får jag olustiga känslor inom mig. Jätteolustiga.

Får man skriva vilka fula ord som helst i forumet eller ska jag nöja mig med att ropa dem på min arbetsplats?

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: *mummel*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hitta källan? Var står det nånstans. Finns det någon som kan bekräfta detta?

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Gå in i datasheet:en för GXP120 så kan man under IBM Deskstar 120GXP at a glance läsa:

Reliability

Recommended power-on hours (monthly) 333

 

Jag är arg... Någon mer...?

Gäller detta bara för denna disken eller för andra med?

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: med en GXP120

________________________________________________

Länk till datablad:

http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/E0B26749E1A7728C87256B290055ECA5/$file/D120GXP_ds.pdf

 

(((Kopiera-klistralänk som ni säkert märker))

[inlägget ändrat 2002-03-08 13:32:04 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha... Där fick man för att man valde 120GXP istället för 60GXP nu sist.

:-((

Makalöst verkligen!!

Upprop och revolution!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. en tanke som ororoar mig lite är om detta kommer påverka garantin för dom som får problem med diskarna... om dom får svaret "Nej, tyvärr, det här är ett fel som uppstår endast om man inte följt anvisningarna om att den inte ska stå på mer än 8h/dygn"...

 

Dåligt av IBM hur som helst!

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm... jag hittade den också men jag undrade mer om nån kunde bekräfta att disken verkligen inte funkar mer än 333 timmar per månad? Vad händer då? Kraschar den?

 

/JANspeed

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Vad händer då? Kraschar den?

Japp, det undrar jag med...

Vem här ringer IBM?

 

>> 08-7931081

Räkna inte med att de snackar svenska. ;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

[inlägget ändrat 2002-03-08 13:53:40 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att den inte krashar efter 333h drift på raken. Men det känns som en brasklapp från IBM att kvaliten inte är den man skulle förvänta sig. Kör man 24h om dygnet så är sannolikheten för diskkrash, tja, inte 100% men för stor iaf. (Kanske 5 - 10% på två år?..)

Vi får väl snart höra hur IBM hanterar reklamationer på 120-serien.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt av IBM hur som helst!

 

Mycket. Det verkar faktiskt som om dom betatestar hårdvara ute hos användarna...

 

Jag är iaf glad att jag köpte en WD800BB sist jag köpte disk; snabb, tyst och pålitlig framförallt :)

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2 beta 3/Athlon XP 1700+/512MB DDR SDRAM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket. Det verkar faktiskt som om dom betatestar hårdvara ute hos användarna...

 

Precis! Dom borde ju lärt sig nåt efter stämningen... Men istället gör dom det enkla och lägger till såna där saker databladen. Aja, dom får väl vad dom förtjänar, jag är nog inte den enda som skippar IBM nu :)

 

Det är lite surt att jag rekommenderade min bror att köpa en IBM-disk till sin ftp-server med argumenten att dom är "billiga och har kommit ifrån sina kvalitets-problem"... :( Aja, ska höra ikväll om det var en 120GXP han köpte...

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde supporten på IBM.

 

Det här är svaret:

Dear Sir,

 

Thank for your interest in our Deskstar 120GXP disk drive range.

 

The 333 monthly 'Recommended power-on hours' stated in the Deskstar 120GXP

data sheet should not be taken as an indication that the drive has this as

an upper limit. It is just a reflection of typical useage in a desktop

environment where we anticipate the majority of these drives will be used.

This drive range is suitable for 24/7 operation should your application

require it.

 

Regards,

 

email : drive@uk.ibm.com or drive@de.ibm.com

 

Homepage : http://www.ibm.com/harddrive

 

/JANspeed

[inlägget ändrat 2002-03-08 15:59:42 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Okej... Ska jag tolka det som att IBM rekommenderar mig att använda min dator ca 333 h i månaden då?

Måste leta efter samma spec på bildskärm, mus, tangentbord, processorfläkt - jag känner mig lite vilsen.

 

Hade de ingen förklaring på varför de skrivit dit det?

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Den stora skillnaden är ju att IBM erkänner att Deskstar serien INTE ska användas under server-lika förhållanden (24/7).

Ingen annan tillverkare säger ju så, fast vi VET att det gäller även för dom.

 

Och även om man använder den 24/7 så kan INTE IBM kolla upp detta om den skulle gå sönder.

 

Om man har varit med i datorsvängen ett tag så vet man ju att ingen HD är begsäker, även om vissa fortfarande fungerar efter >10 år.

 

FÖ så finns det väl ingen som är så dum att han använder IDE diskar i en server ?

 

 

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
FÖ så finns det väl ingen som är så dum att han använder IDE diskar i en server ?

Näe det är väl möjligt. Men då framstår ju IBM:s "data" som att disken håller en lägre kvalité.

Om inte annat så var det förbannat klantigt formulerat i databladet.

 

Jag ska väl inte vara tvungen att köra "Server-säkra" diskar för att kunna låta min dator stå på dygnet runt? Ska jag skaffa Raid-diskar för att säkra mina DV-filmer?

 

Tur att man har brännare. Får gå hem å köra en Ghost av min 80-giggare. :thumbsdown:

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som tänker kritisera IBM tills de svarar för sig. Släpa in nån jä¤#l från IBM i forumet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Ta inte åt dig =)

En med VMS7 som username kan ju inte vara _helt_ borta ;)

 

Jag åker INTE Volvo, det är en omskrivning av "Veiron i ottan"'s "Jobba Volvo ja !!", det i kombination av att på ett LAN var det en mindre intelligent person (som jag dödade med yxan i QuakeWorld säkrt 10 ggr =) som ställde sig upp å skrek "Jag ska döda den där jobbigavolvon !!!!"

 

 

 

"I didn't fight to the top of the food-chain to be a vegetarian."

 

(Såg att mitt urklippta mail redan var citerat)

[inlägget ändrat 2002-03-08 16:29:25 av jobbigvolvo]

[inlägget ändrat 2002-03-08 16:31:18 av jobbigvolvo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag ska döda den där jobbigavolvon !!!!"

 

Tack för lite ljus över ännu en forummedlem ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm...

 

Jag är då glad att jag bestämde mig för att ta god tid på mig innan jag ens kollade åt IBMs håll igen (efter 75GXP)...

 

Kan de vara värmeproblem som är grunden till "begränsningen"?

 

75GXP (och 60GXP?) har ju en del värmeproblem.

 

Det verkar ju som om många företag föredrar att använda gammal teknik (klart det är billigare men...) i nya produkter (sist jag läste om något sådant var Audigy, fast drivurinerna verkar bättre. Kanske borde köra dom med på mitt live kort. - erfarenheter?)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar alla missa den stora poängen. Så gott som allt har en formulering på sig som lyder "for desktop and office use only" detta betyder att ca 8 timmar e maximalt...och detta står det på typ alla hd´s m.m. Så att ibm går ut nu speciellt på 120gxp betyder inte så mycket tycker jag för så har det alltid varit.

 

Men det e nu för att inga visste om detta som det blivit sånt liv.

 

Jag personligen har 3 st ibm....1 75gxp och 2 st 60gxp....alla har funkat perfekt nu tills nyligen då 75án börjar strula. men jag har haft den i 1 år så sånt får man räkna med. bara att lämna tillbaks på garantin och få den utbytt eller nåt.

 

Men att räkna med att ide diskar ska klara 24/7 i flera år e bara att glömma. Visst vissa kanske gör det men de e inte byggda för det.

 

Sluta klaga och köp scsi istället vet ja...;) Visst dyrare men dom e gjorda för 24/7.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well lets see if we take your math further than that;

 

333hours/mo * 12months *5 years (off the graphic you posted) = 19,980 hours total. That’s Horrible!

 

Lets see Western Digital rates their 120GB at 500,000 hours on the bottom of this page. Lets compare a High end, high quality drive the Cheetah X15 it has a MTBF of 1,200,000 hours! Ok lets play fair and compare it to something a little older like it is how about a Seagate ST4766E 667meg HD circa 3/29/90 (according to the bad sector sticker on the drive). According to Seagate's web site this drive has a MTBF of 150,000 hours. Lets try something older. How about an old ST 225, nope that’s got a MTBF of 100,000 hours.

 

Hmmm do you think if we grind enough IBM drives up we can make some lemonade?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
men jag har haft den i 1 år så sånt får man räkna med

 

Öh.. menar du allvar? Du tycker alltså man får räkna med att grejerna inte ska hålla längre än ett år? Fan, man har ju diskar som är 6-7 år gamla som spinner på utan problem...

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...