Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag blir galen!


Wallner

Rekommendera Poster

Ingenting görs ju likadant på något operativsystem. Innan jag formaterade om datorn kopplade jag ihop mina två datorer och la över filer frpn den som skulle formatteras till den andra. Nu vill jag plocka tillbaka filerna igen. Jag har bytt operativsystem till 2000 på den här och på den andra har jag 98. Jag testar att pinga från 98 datorn till 2000 (då jag inte vet hur jag ska testa att pinga den omvända ordningen)och det fungerar bra men datorerna vill ändå inte hitta varandra. Jag har dom i samma arbetsgrupp och allt sådant. Vad kan vara felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde någon vara så sjysst att ge mig en punktbeskrivning åp vad jag ska göra? Vore kanon!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så pingar du från W2k genom att tryck på KÖR och skriva command, för att få upp dos-prompten.

Jag förmodar att "File och printer sharing" och "Clienten för MS network" är installerat på W2k, Om du vill att 98:an ska kunna hämta filer på W2k-datorn i såfall väljer du att skapa ett gästkonto, genom att högerklicka på "Din Dator" välj hantera/klicka på lokala användare/och på gruppen användare/på verktygsmenyn klickar du på åtgärd/ välj ny/ skapa ett gästkonto med dom behörigheter du tänkt dej, bocka ur rutan med lösenord varje inloggning.alt bocka i motsatt ruta/klicka sedan på mappen delade mappar/resurser/klicka på "handen som håller en mapp" i verktygsfältet/bläddra fram till den mapp du vill dela ut/och välj vem som ska ha tillgång till den/förslagsvis då gästkontot du precis skapat, och vilka röttigheter användaren ska ha.

jag förmodar att du vet hur du ska göra i omvända fallet , då du delat filer förut...

 

Ska du dela internetuppkoppling bör ju Tcp/ip vara installerat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att kommandoprompten i NT (Windows NT, 2000, XP osv) startas genom kommandot "cmd" och inte "command"...

 

I XP så startar du en emulerad DOSprompt med "command" till och med, och det vill du nog inte ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-03-09 11:48:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt...Går det med command i Windows 2000 oxå...

fast det går ju snabbare att skriva "cmd"...det vill säga om du har bråttom....hehe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två olika program som startas, cmd.exe respektive command.com, båda ligger i WINNT\system32.

 

Skillnaden är att command.com är 16-bitarsvarianten och cmd.exe är ett 32-bitarsprogram.

 

Lämpligen så använder man sig av cmd.exe men om man har ett DOS-program som strular så kan det vara värt att testa med command.com.

 

Mer info:

cmd.exe är _mycket_ bättre på långa fil- och mappnamn. Ex:

 

cd Documents and Settings

 

Ovanstående fungerar utmärkt i cmd.exe men inte alls i command.com. Sedan kan man använda sig av "autocomplete" för filer och mapper i cmd.exe, detta kräver dock ev Tweak UI.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

[inlägget ändrat 2002-03-09 12:37:32 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just kommentera det, tackar :)

 

..command (dosprompt) i Win2k är fortfarande inte samma sak som cmd (nt-console), som Stefan säger ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey jättebra inlägg, men det var frågan om att pinga en annan dator...tror inte det behövs ett bättre stöd för långa filnamn, eller att det är 16/32 bitars, för just det specifika problemet, t.ex. klarade jag att pinga med ett 16 bitars command.com

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om någon annan tänkte svara precis det som jag gjorde, så är det inte nödvändigt att skriva det....hehe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en redigeraknapp... ;)

 

Undrar om Wallner1 har löst sina problem? Hoppas att han återkommer annars. Denna tråd verkar gå lite OT på slutet...

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, alltså du har juh redan svarat på ursprungsfrågan (fått poäng?) - så nu handlar tråden snarare om cmd vs command tycker jag :)

 

Det tar juh någon halvsekund extra att starta command oxå kan vi juh tillägga ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd kontra Command, ska vi runda av å säga att ska du pinga en annan dator så går det lika bra med....... selleri...nä skämt åt sido...ni har naturligtvis helt rätt, hoppas bara att Wallner1 har fått sina burkar att fungera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att ni har roligt barn ;)

Problemet är löst, det var en "Aktivera netbios" eller nått som skulle markeras för att jag skulle kunna få kontakt med den aandra datorn. Men tack vara er vet jag ju hur man pingar...och lite annat. ;)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man använda sig av "autocomplete" för filer och mapper i cmd.exe, detta kräver dock ev Tweak UI

 

Det räcker med ett litet registerhack för att få autocomplete på ex. <tab>

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Command Processor\CompletionChar = 9

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga i ämnet: Kan jag få en block cursor i cmd.exe tro? Hatar verkligen den lilla _ som blinkar så fult.. en blockmarkör, som INTE blinkade vore helt fantastiskt underbart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaaa!

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är prompt-diggare så är juh 4NT det som rockar fetast. Fullständigt med blockmarkör och allt. Det inbyggda batchspråket kan göra *allt*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande info hittade jag i guldgruvan Googles usenet-arkiv:

On garbo.uwasa.fi:

/pc/screen/blink120.zip - Simulate a non-blinking cursor

 

On the SimTel archives (oak.oakland.edu - try ftp.oak.oakland.edu):

~/msdos/screen/blink120.zip - same as on Garbo

~/msdos/screen/cursor.mor - More info on unblinking cursor

~/msdos/screen/unblin20.zip - Unblink, set block/underline cursor (Biologic)

~/msdos/screen/unblink2.zip - TSR to turn cursor blink on and off

[prob. same as unblin20.zip, but older]

~/msdos/screen/victory.cqr - How to unblink the cursor (squeezed file)

Tyvärr fungerar de knapert.. Pajar nästan all redigeringsmöjlighet vid prompten..

 

4DOS har jag kört en gång... Hur är 4NT?

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4NT låter overkill, jag trivs med kommandotolken som den är, bortsett ifrån markören. $69 för en block cursor ligger väl på gränsen till rimligt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan ju sä mycket mer! :)

 

Indexeringen av hårddiskarna är ju bara för ...underbar. 4NT är det första progg jag slänger upp när jag installerar en burk. Tätt följt av Textpad.

 

Vi kör runtime-verionen av 4NT för batchrutiner på våra servar. Helt OK pris med tanke på hur kraftfullt&snabbt det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...