Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avtala bort?


Ufo Mongo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är jag som nätverksansvarig på ett företag även ansvarig för det som lagras på enskilda användares hårddiskar? I så fall, min chef som är ansvarig för mig, varför är inte han ansvarig? Eller styrelsen som har helhetsansvar?

 

Vidare, kan man avtala bort ansvaret för personaldatorerna genom att den anställde skriver på att papper om att denne ansvarar för det som finns på hårddisken, samt att denne inte ska installera olicensierade program?

 

 

 

-We don´t wanna greet the Marsians and have to explain that we have run out of IP-addresses.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du borde rimligen inte vara ansvarig för detta, såvida det inte yttryckligen ingår i dina arbetsuppgifter att kontrollera vad som ligger på hårddiskarna.

 

Styrelsen tillsammans med VD är ansvariga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag som nätverksansvarig på ett företag även ansvarig för det som lagras på enskilda användares hårddiskar? I så fall, min chef som är ansvarig för mig, varför är inte han ansvarig? Eller styrelsen som har helhetsansvar?

 

Alla anställda på ditt företag bör ha fått skriva på ett papper gällande företaget datapolicy,och därigenom få ett enskilt ansvar gentemot företaget.

Sen ska du eller din grupp få arbetsorder gällande felhantering/missbruk stänga av eller tillämpa åtgärder mot den enskilda arbetstagaren och dennes dator, eller om någon hos er grupp får kännedom om en "felaktighet" har ni fullmakt som nät/data-ansvariga att direkt vidta åtgärder mot den enskilda, och därefter rapportera till din/er chef.

Så borde/bör det vara på varje företag.

Och det ska klart framgå vad som gäller.

Så du ensam eller din grupp ska INTE var på något sätt ansvariga för den enskilda datorn, då kan ju dom göra vad som helst, och sedan skylla på er...Oacceptabelt.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...