Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

det mest underlägsna operativsystemet


Victor Akell

Rekommendera Poster

Menar du att man får modem + airport inbyggt i ibooken från början!!!?!! eller...

 

Jag undrade bara hur man skall kunna dra ut sladden ifrån undersidan av tgtbordet till nätverk eller dyl. Eller ta ett waveLAN kort, där sticker antennen ut i en liten burk som är ca 2+0.8+5 cm, får detta plats?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ehh!

 

Jag skall erkänna att jag är förvånad att de ens försökt att implementera com för Mac. I NT är com implementerat i kärnan. Ett anrop till en COM/DCOM komponent är en ren Context Switch, det tar ett system med Preemtive Multitasking några fåtal klockcyckler att utföra. Hur man löst problemet på en Mac vet jag ju såklart inte, men så speciellt sofistikerad lösning kan det inte vara. Detta gäller självklart en distribuerad CORBA lösning också. Någon servertillämpning är man ju idiot om man programmerar på en Mac som "används". Det räcker med en formatering av en diskett för att MacOS skulle bromsa programmet.

 

När det gäller utvecklingsmiljön menar jag självklart inte bara avsaknaden av moderna tekniker och lösningar utan också avsaknaden av bra och moderna utvecklingsverktyg. Räcker det med att räkna upp dem: MS Visual Studio, Borland C++ Builder/JBuilder/Delphi, Symantech Café.

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Cooperative multitasking är ingen ren multitasking och borde inte få heta det. Du kan aldrig jämföra det med Preemtive Multitasking. Ditt koperativt tidsindelade system som det borde heta har antagligen krävt 10 ggr mer kod för att fungera, medans för ett riktigt operativ är det bara ett byte av en minnespekare som krävs, hmm låt mig se 8 klockcyckler kan nog stämma.

 

Ok skit i disketten, ta och formatera en partion av din HD samtidigt som du spelar Quake III. Inga problem för mig!

 

Som sagt tror ändå inte de verktygen går upp mot Microsoft Visual Studio. Att de släpar är inte ordets rätta bemärkelse det är mycket värre än så. Om man jämför med UNIX världen vinner tom Macen med hästlängder.

 

/// Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang visual basic etc...

 

Dagens visual basic är mycket kraftfullt och används flitigt i datorvärlden för uppbyggnad såväl av ASP script som applikationer.

 

Jag antar att allt är "visual" på MAC eftersom den var först med WYSIWYG. Det innebär kort att du kan rita upp ett formulär med knappar, listor, editboxar, bilder m.m.m.m och sedan bygga din applikation runt användargränssnittet. Innan detta koncept kom var du tvungen att definiera storlekar, färger, positioner m.m i koden, sedan kompilera och se hur det såg ut, mycket jobbigt...

 

Nu (har iof funnits ett par år) kan till och med en nybörjare bygga ett enkelt gränssnitt för t.ex. inloggning på ett par minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Yepp Per!!

 

Visual står just för att verktyget är mer "visuellt" när det gäller objekt och annat. I Visual C++ har man ju inga visuella stöd för tex ActiveX som Visual Basic och Borland Builder. När det gäller Visual Basic håller jag med dig, det är klipp och klistra programmering för Anders 5 år. Men vad jag vet är det ändå ett mycket kraftfullt programmeringsverktyg som du kan göra allt i. Koden blir långsammare men idag är marginalen inte speciellt stor.

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju det som är så underbart. Man behöver inte lägga ned en massa tid på att skriva avancerad kod för att ta hand om användargränssnittet utan det är 5-årings programmering, utan kan ägna mer tid åt att TÄNKA igenom hur man ska ha det och programmera motorn bakom... otroligt kraftfullt!

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat både visual basic och delphi.

 

Och jag tycker då att delphi är enormt mycket bättre & snabbare.

 

Och, så är Pascal mycket fiffigare än Basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Du skrev nog lite fel där!!! Det skulle vara underlägset, inte överlägset!!! Ursäkta att jag la mig i! Ville bara rätta till felet.

 

 

 

//

// HtP

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Ringius

Gud vad ni är barnsliga,det är ingen som tvingar någon av er att använda varandras OS så använd de ni själva föredrar och håll käften. Om man gillar grafik och design så tycker jag att mac ligger före. Men visst så finns det nackdelar med Mac OS och vem kan påstå att Win OS är felfritt???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"vem kan påstå att Win OS är felfritt???"

 

Rätt många faktiskt.. men det betyder ju inte att de har rätt...

 

Varför allt detta klankande på att iBooken inte innehåller dittan och dattan.. är inte iBooken en "billighetsmodell"? Om man vill ha en "riktig" Powerbook så finns de väl fortfarande, eller?

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Varför klanka på imacen då den är ett koncept. Ingen idé att klanka så mycket (Utom att där skulle ha funnits 1 st PCI ;-). Tycker man inte om konceptet så finns det annat att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Exakt.. varför klanka på bristen av utrustning i en Skoda när man kan köpa BMW (eller Audi om man vill hålla sig till VW)

 

När ska folk lära sig att göra relevanta jämförelser... :-)

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...