Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

64 grader på moderkortet?


Scourge

Rekommendera Poster

Hej !!

 

Enligt SiSoft Sandra 2001 är det 63-66 grader varmt på moderkortet, stämmer det eller är det fel. Jag har ett annat program som också säger samma sak. Det konstiga är att det också ligger på samma temp direkt efter att jag satt på datorn.

Jag har ett GA BX2000 ( Intel 440BX )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst, den fungerar OK. Men jag bara undrar varför moderkortet hinner bli så varmt när datorn bara vart på i knappt en minut

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag bara undrar varför moderkortet hinner bli så varmt när datorn bara vart på i knappt en minut

 

Processorn kommer upp i sin "normala" arbetstemperatur väldigt snabbt när man sätter på datorn.

 

En minut är lång tid för en processor!!

 

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn ligger på 20-25 grader, men moderkortet på 64. Är inte det lite för mycket för moderkortet? Jag har en chassifläkt och en fläns på ett av kortets kretsar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är något som inte stämmer...

 

En processortemp på 20-25 grader är väldigt lågt, även för en PII/PIII(?)

 

Min gissning är att temperaturerna ska vara de ombytta. dvs 20-25 för chipset:et och 64-65 för CPU:n som kanske har otllräcklig kylning.

 

Kolla så inte CPU-fläkten är full med damm eller har stannat helt. Min gamla PIII låg på 75 grader en gång, när jag öppnade den så såg fläkten ut som en silkesmask bosatt sig där. En omgång med dammsugaren då&då skadar inte.

 

...fast jag kan ju ha helt fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt BIOS är det 20- 27 grader ( 28- 30 max ) på CPU:n. Den visar inte tempen på moderkortet. Min CPU är en Celeron 433MHz

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-22 12:47:45 av Scourge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör så det ryker!!

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

Seagate Barracuda IV 40GB

Seagate Barracuda IV 40GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Thermaltake Blue Orb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla temperaturerna på CPU i BIOS? Då bör du få korrekta temperaturer i vila. Jag har 38 - 40C CPU i BIOS Cel 433MHz, rumstemperatur ca 25C.

Program som kollar temperatur gör det via omvägen över chipset. Har programmet ej rätt drivisar för chipsetet blir temperaturerna felaktiga. Det naturliga är ju att moderkortet är 5 till 10C varmare än temperaturen utanför lådan och CPU mätt med givare under CPU 10 till 20C varmare än moderkortet.

Kislet kan sedan vara ännu 20C varmare i "mitten"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm en förutsättning för att BIOS ska visa "rätt" CPU temp är att givaren har bra

kontakt med CPU. Givaren är en liten grej under CPUn. På mitt sista moderkort är givaren som en smal remsa 3mm ca 20mm lång vikt på mitten i mitten av CPUsockeln. Ena änden ska pressa mot CPUn (och jag har satt kylpasta på änden)

Öppnar jag lådan blir moderkortstemperaturen samma som rumstemperaturen.

 

 

 

 

Only for Fun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...