Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fujitsu Siemens Scaleo 600


FlummNils

Rekommendera Poster

mm så här är det morsan ska köpa en Fujitsu Siemens Scaleo 600 ,och hd:n är på 80 gig , men hittar inget på deras hemsida om hur snabb den är, asså 5400 lr 7200 rpm.

Så jag undrade om det är nå här som har en sån dator och vet hur snabb hårddisken är?

 

 

skulle vara mycket tacksam om nån hade ett svar på den här frågan, hittar inte ett skit på webben

 

///Nils

 

[inlägget ändrat 2002-02-15 22:13:59 av FlummNils]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att hårddiskens RPM har störst betydelse för hastigheten, det är så att jag ska ha ett video capuringkort som kräver ganska snabb hd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte en aning om just den modellen, men det borde verkligen stå på deras produktsidor.

 

En 5400varvs-disk är oftast såpass långsam på söktider (och STR) att hastighetsskillnaden vid ett kliv upp till en modern 7200varv är enorm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen större roll hur snabb hårddisken är egentligen, men tänk på att den långsammare är tystare

 

Jo, nog kan det vara så. Det är dock inget som man kan generalisera. Satt i går kväll hos ett företag som körde med en 15.000 rpm's disk. Denna disk var tom tystare än min silentdrive från Fujitsu på 5.400 rpm.

Har dock även lyssnat på en 10.000 rpm's disk som lät som urtrampningslagret på en gammal skoda 111 gs... =)

 

Mvh

-Cat

 

[inlägget ändrat 2002-02-16 20:00:39 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan väl aldrig stämma att en 5400rpm skule vara lika snabb som en 15000rpm

 

det är ju samma som skillnaden mellan en 2x och en 40x cdläsare

 

40x:aren läser ju mer per sekund än vad 2X:aren för att skivan snurrar snabbare där

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör skäl för ditt namn. Det var ljudvolymen som jämfördes. :)

 

Fast jag har svårt att tro att en 15k Cheetah (antar jag) är lika tyst som en Fujitsu 5400vars silentdrive. Den anses juh tom tystare än Barracuda IV. Måste var lite andra faktorer som spelar in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har svårt att tro att en 15k Cheetah (antar jag) är lika tyst som en Fujitsu 5400vars silentdrive. Den anses juh tom tystare än Barracuda IV. Måste var lite andra faktorer som spelar in.

 

Jo, det är mycket möjligt, tom mkt troligt. Vid närmare eftertanke var chassit definetivt inte ett standard dito. Kan ha varit "ljud-fodrat" på något sätt. Ska ta mig en närmare titt på det vid nästa tillfälle (undrar om de blir sura om jag skruvar upp chassit...).

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...