Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighetens framtid


Starre

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

 

Jag har en liten teori om Internets framtid ur "hastighetssynpunkt". Egentligen finns det väl goda skäl att anta att Internet-användandet i framtiden kommer gå långsammare, knappast snabbare som många säger.

 

Ett bevisat resultat av att folk får snabbare uppkopplingar är ju att folks Interntet-användande ökar. En bredbandsuppkopplad person genererar ju också fler tunga överföringar, typ stora spel, filmer, musik och annan multimedia.

Att dessa tunga överföringar ökar kanske tar ut effekten av en snabbare uppkoppling så att hastighetsförändringen är 0. Nu till det som borde sakta ned Internet i framtiden.

 

Asiens Internet-användande ökar i en rasande fart, särskilt i det enormt befolkningsstora Kina. Detta borde ju sacka ner Internet, ellerhur?

 

Antalet DOS-attacker mot routrar har ju redan nu börjat öka. Tänk er hur massiva dessa attacker är om 10 år.

 

Jag är mycket tacksam för alla reflektioner över denna lilla teori. Har jag rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng i det du skriver.

Men det är upp till operatörerna att kunna erbjuda en stabil och utlovad hastighet till sina kunder.

De som bygger ut efterhand som behovet ökar kommer att behålla kunder.

De som inte hänger med i expansionen kommer att tappa kunder.

Vilken operatör kommer du att välja?

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs... men frågan är om operatörerna hinner bygga ut i den takt som behovet ökar.

 

Att uppgradera den själva fysiska infrastrukturen (kablar och annat) är ju både en långsam och dyr process.

 

Ur ett väldigt långsiktigt perspektiv kan jag nog dock erkänna att Internet kommer gå fortare. När antalet Internet-användare är maxat och trafiken i stort sett avstannat i sin ökning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar helt att även komprimeringsteknikerna går frammåt.

Om detta läggs in mer, kan man överföra samma data som idag men med betydligt lägre utnyttjande av bandbredden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant synpunkt men om komprimeringstekniken framskrider med sina landvinningar i en "rimlig" takt så kanske Internet i framtiden kommer var lika långsamt som det är i dag.

 

Jag har svårt att tro att komprimeringen förbättras så enormt att det kan hålla emot de faktorer som saktar ned Internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja steget mellan Mpeg2 och MPeg4 är 10 gångers förminskning med nästan bibehållen kvalite.

 

Så det är visst möjligt

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte bli så att internet blir "mättat" när alla får bredband?

 

Behöver du en film? Ja men gå till Kalle, han har den på skiva.

 

Det tar väll endå längre tid att ladda hem en film, än att gå till Kalle huset brevid och låna den 10 min(kopiera...)???????

 

 

/Ex

 

Förstår någon hur jag menar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mpeg är en sk. förlustkomprimering (dvs man tar bort onödig information) och kan inte användas för tex programfiler och dokument.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det då. Men det måste ju finnas en gräns för att långt komprimeringstekniken går att utveckla medan man har svårt att se att Internets ökning i överföringsmängd har någon övre gräns....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte några gränser åt något håll.

 

Jag tror att det kommer att bli självsanerande som allt annat. När det blir för långsamt tröttnar folk. Själv ser jag inte mycket på TV eftersom det visas skräp 92% av tiden. Jag går inte heller och storhandlar en fredag eftermiddag kl 17.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bithastigheten på Internet kommer att fortsätta att öka i minst samma takt som hittills. No limit.

 

Komprimeringstekniken har givetvis en praktisk nedre gräns, men frågan är vilken komprimeringsgrad man kan komma upp i. Det sista geniet är inte fött ännu....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...