Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med modem


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

Ett lustigt problem jag upptäckt med min Imac,

varför går det inte att ringa när modemsladden är kopplad till jacket.Jag får ingen svarston,helt dött.Det är inget fel på sladden för jag har kollat med en annan.

Ja,jag har telefonsladden isatt.

 

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringa på vanliga telefonen?

 

Kan vara dåligt dragna ledningar i hemmet om modemet "dödar" andra kontakter. Själv drog jag om alla så att de nu funkar här hemma.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag har en PBG3 och i den sitter ju också ett inbyggt modem. Med datron följde en telefonsladd, med ett jack. Bra tänkte jag också, då kan jag ha telefonen inkopplad samtidigt som datorn. Bara koppla ner och hugga telefonluren om man vill ringa. Men icke, helt dött.

 

Jag tror att det beror på att vissa telefoner använder anorlunda telefonkontakter. Du kanske har sett att vissa telefoner har en triangel på kontakten och vissa inte. Kontakten på min telefon har en triangel, jag kan ta den sladden och koppla till modemjacket i datorn och surfa. Men telefonsladdar utan triangel fungerar inte. Kanske har något med det att göra!? Fråga Telia kan jag väl förelså. Men tillsvidare är det bara att byta kontakt när man vill ringa och vice versa.

 

hälsningar

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem fast denna gång med ett extern modem. Problemet som har fayyat att det ska vara är att telefonerna (är så där jag bor, brukar vara så med lite äldre hus) är seriekopplade i stället för parallellkopplade (har både fördelar och naktdelar). Jag tror nämligen att ditt interna iMac modem är kopplat till huvudtelefonjacket där du bor (brukar vara nära ingången där man bor). Pröva med att koppla telefonsladden till något annat telefonjack.

 

Jag skickade också Telia ett e-mail om detta problem och dom sa att man skulle ta bort den vita pigg som satt på telefon sladden (den man stoppar i uttaget) och så skulle man lösa problemet på detta sätt. Men dom gav ingen support eller garanti på detta. Jag har själv prövat detta och fått goda resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

och vill du inte ha sönder piggen kan man ju korssluta blecken på baksidan med en liten ståltråd...

Den ska ha kontakt även när bläcken åker ifrån varran.

 

Jag har fifflat mycket med att pilla i telefonjack.

Du kan inte blanda trekantsmärkta telefoner med såna som inte är det, och sladden till ditt modem var antagligen inte trekantsmärkt. Åk till telebutiken med sladden å be dom skruva om den, eller köp en ny. För ny telefon tror jag inte du vill köpa :)

 

 

det är skitkul att koppla om telefoner... på mitt förra ställe jag bodde på parrallellkopplade jag alla jack (det gör att du kan lyfta på luren i vilket rum som helst och vara med i samtalet som pågår. Kan användas som interntelefon i en stor villa...

 

Men, har man telefonerna parrallell-kopplade med modemet kan man lyfta på luren och höra modemet tjuta och brusa. det stör datakommunikationen och därför vill man att telefonen inte får nån signal när man använder modemet.

Då kan man seriekoppla istället.

Fifflar man rätt nu kan ni koppla så ni går före morsans samtal eller kan koppla ner syrran från nätet, eller (kanske obehagligt) koppla in en bandspelare och banda samtal.

 

i alla fall, i jacket finns 6 skruvar. 4 av dom kan man koppla in sladdar på.

 

_________

/ 1 2 3 4

 

5 6

\__________/

 

skruvarna sitter som siffrorna.

sträcken är blecken som som åxå har med trekantsmärkning att göra.

 

har inte testat de här kopplingarna med trekantsmärkta prylar, så kolla hur sladdarna är innan du börjar pilla! :)

 

1 har ibland en koppling till 3 med en ståltråd, det har nåt med trekantsmäkningen att göra.

 

de två ledarna i sladden kopplas in på 5 och 6. dom får inte ha kontakt.

 

om du ska parrallell-koppla ska du dra sladdarna till nästa jack från samma skruvar, alltså två sladdar på 5 och 6-skruvarna.

 

ska du göra så det här jacket går före nästa kopplar du in sladdarna till nästa jack på skruvarna 3 och 4.

 

 

 

enkelt egentligen... hoppas jag förklara så nån förstog!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

äsch, siffrarna blev ju helt screwed up!

hoppas det funkar bättre med punkter:

 

....________

.../..1.2.......3....4.

...........

....5..6.

....\______/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...