Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hamnar pengarna?


gs

Rekommendera Poster

Denna fråga har formats efter att jag har sysslat med att lösa ett

helt annat problem från början.

Det hela handlar om IP-adresser; Om jag registrerar en domän, så -vad jag förstår-

"köper" jag ett domännamn och följdaktligen en IP-adress av en internetoperatör.

Då tänker jag... Köper internetoperatörerna (som grossister) ett lager med IP-adresser

från x (vem det nu är), och säljer vidare i sin tur till slutkund (företag,pp osv).

...och frågar: vem/vad är x ?

ps! det finns visst 2 upph t 32 (4.3 miljarder) möjliga IP-adresser! Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper inte nödvändigt vis någon IP-adress. Däremot så köper du rätten till domännamnet (i de flesta fallen).

 

Det operatörerna gör är att sprida ut information om att det här domännamnet är kopplat till en viss ipadress. IP -adressen får du själv stå för eller om du har ett webhotell så är det dem som får stå för adressen.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

downshift.org

Att inneha en domän är endast rättigheten att använda domännamnet på det publika internet och har inget med ip-adresser att göra. däremot finns det företag som erbjuder ett domännamn och ett tillhörande webhotell for hosting av domänen.

 

Organisationen överst i kedjan för distribution av IP-adresser är det internationella IANA(.org) som själva förlitar sig på regionala organisationer (för Europa är det RIPE - www.ripe.net). För att citera RIPE's FAQ om IP4-adresser: "Addresses are not distributed on a country-basis, but per Local Internet Registry (LIR). The RIPE NCC allocates large blocks to LIRs, who in turn can assign the addresses to users in any country in their region."

 

Dvs. företag agera som LIR's och har möjlighet att distribuera sin beskärda del av ip-adresser till deras kunder. Här är en lista över sveriges LIRs: http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/general/indices/SE.html

[inlägget ändrat 2002-02-05 13:04:12 av Spiff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enskilda IP adresser delas inte ut av IANA eller IR (Internet Registry). Enbart nät indelade i olika klasser delas ut.

Klass A är 1-126.x.x.x

Klass B är 128.0.x.x - 191.255.x.x

Klass C är 192.0.0.x - 223.255.255.x

x står för host.

Det ger 126 nätadresser i klass A, 16383 i klass B och 2097151 i klass C.

Klass A adresser som står för 50% av antalet hosts har inte delats ut de senaste 10 åren.

Totalt finns alltså endast 2,113,660 nätverksadresser.

Läs t.ex. RFC1466

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några små rättningar:

 

* RFC1466 (från 1993) gäller inte längre och har ersatts utav RFC2050 (1996).

 

* Det finns 126st "Class A" nät med 16.777.214st möjliga adresser på varje "A nät". Det ger totalt 2.147.483.648st adresser för alla "A nät" tillsammans.

 

* Det finns 16.384st "Class B" nät med 65.534st möjliga adresser på varje "B nät". Det ger totalt 1.073.741.824st adresser för alla "B nät" tillsammans.

 

* Det finns 2.097.152st "Class C" nät med 254st adresser på varje "C nät". Det ger totalt 536.870.912 för alla "C nät" tillsammans.

 

* Det finns totalt 268.435.456st adresser inom "Class D" nät som är reserverade för Multicast.

 

* Det finns totalt 268.435.456st adresser inom "Class E" nät som är reserverade för "Exprimentell verksamhet.

 

* Totalt så finns det alltså 4.294.967.296 unika IP-adresser och självklart så försvinner en del pga tekniska orsaker.

 

* Tillsist så bör man vara medveten om att man sedan -96 inte längre använder "Klasser" på IP-adresser. Man använder idag något som kallas "class-less" vilket medför att man kan utnyttja den begränsade adressrymden bättre.

 

ftp://ftp.ripe.net/rfc/rfc1817.txt

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...