Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SCSI eller IDE-brännare?


MattiasN

Rekommendera Poster

Har i dagarna bestämt mig för att inhandla en CD-RW-brännare. Därför undrar jag lite om vilken typ/märke som kan vara värd att lägga sina pengar på. Jag tror inte att jag kommer att bränna några större mängder skivor, men det lär mestadels bli audio cd:s.

 

Jag har hört många rekomendera SCSI-brännare och då i synnerhet Plextor, Yamaha och Teac.

 

Vad jag förstår belastar inte SCSI-brännare processorn lika mycket som IDE-brännare gör, men finns det fler fördelar med dessa? Vad gäller

processorkraften så bör min C450A klara av att driva IDE-brännaren + att jag känner att jag kan hålla mig ifrån datorn när jag bränner, om bränningen vid användning av IDE blir så pass instabil som det verkar bli.

 

Så...vad råder ni mig att köpa? Jag kan säkert skramla fram de extra slantarna som en SCSI-brännare kostar, även om jag gärna sparar in dem

om jag ser att fördelarna med SCSI inte är så uppenbara...

 

Tacksam för synpunkter och tips!!

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan samma med mig:

Har Philips 3610 (IDE) hemma på P166MMX, 64 MB Ram och Win 98. Aldrig problem, trots att "alla" säger att detta krånglar.

 

På jobbet en HP-SCSI på PII266, 96 MB och Win98. Mycket problem med den brännaren, har dessvärre inte exakta beteckningen med mig, men den är typ 3 år och klarar inte CD-RW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där snacket om att IDE skulle ta så mycket kraft av processern är nog mest båg ifall man nu inte har en väldans slö dator.Jag har en Ph 3610(IDE) och en Panasonic SCSI nånting i burken.Men det funkar bra att va uppe på internet med Get Right,ICQ,Outlook osv och köra lite mp3 med WinAmp samtidigt som jag bränner oavsett vilken jag använder.Men man får ju tänka sig för lite så klart och inte starta nåt nytt prog eller så när man bränner.

Sen går det iofs att köra bägge samtidigt med från olika cue.filer(CdrWin x 2)från två diskar.Så du ska nog inte hänga upp dig så mycket på SCSI-IDE utan köp vad du tror passar dig.Men satsa på minst 4x spin annars blir man fort knäckt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

Hej,

 

att SCSI belastar processorn mindre än IDE är inte båg. Däremot så är det som du mycket riktigt säger inte lika relevant om man redan har en snabb dator. SCSI är en relativt gammal standard (vilket förvisso IDE också är). I dag är datorerna så pass snabba att SCSI i många fall inte är lönt för vanliga användare.

 

Mvh,

Simon Johansson

Teknikredaktör, MaxiData.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höglund

Jag använder mig av en Mitsumi 4801TE på en PII 450 med 128Mb minne... Har aldig haft problem med brännaren "trots" att det är en IDE-brännare. (Tänk bara på hur du kopplar in den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--=[ Mr. HAW ]=--

Tjaba! Jag har just köpt en Yamaha CRW4416S, 4x/4x/16x, 2 Mb buffert och 160 ms, m. SCSI 2 kort. På min AMD K6-2, 350 Mhz med 128 Mb SDRAM.

Jag kan meddela att det är en av de bästa prylar jag äger. Jag kan surfa, latja i Photoshop, lira mp3:or, spela spel m.m. när jag bränner! Tja, mer hade inte jag att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan anledning att köpa scsi är att du kan bygga ut med flera cd-rom, hd enheter m.m m.m. Visserligen kan du köpa och installera ytterligare ide kontrollerkort med med en FUNGERANDE scsi kedja kan du köpa till cd-rom enheter och istället använda ide för att köpa billiga hds...då ide hds är mycket billigare än scsi hd, medans skillnaden mellan scsi- och id cdrom inte är så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...