Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta grafikkort?


Hasse4

Rekommendera Poster

Jag har problem med hängningar när jag kör vissa spel. Nuvarande grafikkort är ett Intel 740 AGP 8 MB. Jag har uppdaterat drivrutiner, hänger sig ändå. Funderar på att byta grafikkort, Kan någon tipsa mig om ett som passar min gamla dator. Funkar det med något nytt som säljs nu eller är man hänvisad till begmarknad. Tipsa gärna även om försäljare av beg grafikkort. Min dator är en PII 350, 192 MB minne

 

Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt sett kan du köpa vilket agp kort som helst.

 

Jag tror att det bästa du kan köpa är ett Geforce 2 MX eller Geforce2 MX400 (undvik MX200). Dom kostar strax under 1000:- för 32 megs varianterna. Du kommer att märka GRYM skillnad.

(kommer du över ett gammalt GeforceDDR, eller Geforce256 är det åxå ett bra val)

 

 

/Dez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Beklagar Hasse4,

Din dator är fortfarande okej till ordbehandling och surf,

Men någon speldator blir den inte, oavsett vilket grafikkort du än väljer.

 

Har du en AGP-kontakt (inte helt självklart, öppna burken och kolla!)

så kan du få en viss förbättring med GeForce 2MX200. Då får du alla "moderna funktioner" men betalar billigt.

Kanske kostar 600:-

 

MVH

pedagogen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har du en AGP-kontakt (inte helt självklart, öppna burken och kolla!)"

 

Eftersom han har ett AGP kort nu, kan man kanske gissa att han har en AGP plats!

 

Självklart blir det stor skillnad med ett MX mot ett 8 megs Intel (inte direkt kända för att vara snabba)

 

Som jag sa är det bäst att undvika MX200 och betala ¨nån/några hundralappar mer till ett MX400, eftersom mx200 har hopplöst långsam minnesbuss.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för era snabba svar. Att min dator inte är eller blir någon speldator är jag införstådd med. Men de spel vi spelar på den har ganska låga systemkrav. Ett av spelen är t.ex min sons Tarzanspel. Kan någon förklara begreppen retail och bulk vad gäller grafikkort. Vad ska man välja?

 

Hasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Bulk får du bara med det allra nödvändigaste till kortet och i vissa fall endast kortet. Men för det mesta så följer drivrutiner med i alla fall.

Med Retail så brukar det ofta följa med en "snygg" kartong, kanske nåt spel, nån programvara som hårdvaran stödjer (t.ex. DVD-mjukvaruprogram för grafikkort eller brännarprogram för CD-brännare) samt förstås drivrutiner.

 

Jag personligen köper aldrig något annat än bulk då de program/spel som följer med ofta är "något gamla".

 

/Force

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tittar på dataåterförsäljares hemsidor verkar det som 64 MB grafikkorten är ungefär samma pris som 32 MB-korten. Är det inte bättre att välja ett 64 MB? Eller pallar inte min dator detta? Jag såg ett kort för drygt 500 kr som hette Cardexpert AGP Riva TNT2 M64 32 MB. Kan det vara något?

 

Hasse

 

Hasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, inget M64, det var ett snikkort redan för 2 år sedan. Det viktigaste är, anser jag, att kortet har en egen prosessor (GPU) som avlastar din gamla P2 350.

Geforce mx / mx 400 ca 700:- +frakt.

Kyro2 4500 ca 1000:- +frakt.

ATI radeon ca 800:- +frakt

32 eller 64 MB minne spelar förmodligen ingen som helst roll.

Mvk K Arne S

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kyro2 har väl ingen gpu?

 

Det bästa vore nog ett Geforce2MX400 32 meg, och kanske TV-out....ger mycket bättre prestanda än ett M-64.

 

MX200 på datorbutiken.com för 545:-

 

MX400 för 930:- 64Mb TV-out

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPU är ett skojjigt namn som nVidia kallade sitt grafikchip för i samband med geForce-korten introducerades.

 

Uppenbarligen lyckades maknadsföringen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Sorry. Jag antog att det var integrerade 740-kretsar på moderkortet.

 

Men ett MX är nog att rekommendera.

(snabbare kort än så är bortkastade pengar)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Det finns ju trots allt en viss skillnad mellan en "vanlig" grafikkrets och en GPU. GPU-n gör ju en del av CPU-ns arbete, det gör inte en "vanlig" grafikkrets. Själv anser jag att TNT var nVidias första GPU.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riva128 kunde oxå rita 3D. Isåfall var det nVidias första GPU ;P

 

Eller varför inte Voodoo-korten? Eller de tidiga CAD-korten? Dom var oxå "GPU".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta ett tag...

 

Är det inte så enkelt att GPU står för Graphic Processor Unit?

Att det sedan kan ha varit Nvidia (eller vad företaget hette på den tiden) som "kom på" begreppet GPU är ju en helt annan sak. Jag vill bestämt hävda att GPU kan användas precis som CPU då det gäller moderkort.

Det är väl ungefär som ljudkorten skulle kunna ha SPU (Sound Processor Unit).

 

Jag tycker inte man ska blanda ihop GPU med ett varumärke eller företagsnamn.

 

IMHO...

 

/F

 

[inlägget ändrat 2002-01-31 12:30:28 av force]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Riva var väl samma som TNT?

 

Men Voodoo-korten och liknande är ju inte nVidia. (så därför diskas dom)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men när man säjer GPU brukar man väl mena T&L grejen, och det finns inte i Kyro2.

 

Alltså: ett grafikkort som stöder T&L är det bästa, alltså Geforce eller raedon (ursäkta stavningen)

 

/Dez

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riva 128 hade 4 meg minne (8 meg för YZ modellen, eller vad den nu hette)

 

Riva TNT kom därefter och hade 16 meg

 

DVS två olika kort (och TNT kortet är MYCKEt snabbare)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag fått höra så är GF2 MX föregångaren til GF2 MX 400.Är det ungefär samma prestanda på de korten? Har det nån roll vilket man väljer?

 

Spelar det nån roll vilket märke man tar, jag har t.ex kollat på Innovision och nåt som heter Jet. Ska man passa sig för nåt märke?

 

Hasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GF2 MX kom först, senare kom MX200, & 400. MX200 är ganska mycket slöare än MX , och Mx400 är lite snabbare

 

Om du tar MX eller MX400 kvittar, och märke har inte heller nån större betydelse, ta ett kort med bra pris!

 

(fast det skadar ju aldrig med ASUS, Creative, AbsoluteMM, Hercules, eller nåt annat välkänt märke)

 

 

/Dez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran till. Hoppas jag inte tjatar ut er pga min okunnighet. Vissa kort står det gränsnitt AGP 2X och på andra 2X/4X. Vad innebär det? Kan jag köpa kort oavsett gränsnitt? Var kollar jag i min burk vad jag har för AGP, måste plocka i sär den eller kan jag se det i systeminfo? Jag kollade i min moderkortsmanual. Där står bara AGP v1.0

 

MVh

Hasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där står bara AGP v1.0

 

Nu orkar jag inte läsa tråden, men det betyder förmodligen att du har en agp-kortplats som stöder agp 2x (v1.0) och du behöver inte bekymra dig. Agp 4x ger en knappt märkbar förbättring i praktiken över 2x, och 4x-kort fungerar utmärkt i agp 2x-platser förstås...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...