Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Låst" MAC-address, brandvägg?


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

jag har tre datorer som jag skulle vilja ha anslutna till nätet. Men min bredbandsleverantör säger att abonemanget är låst mot nätverkskortets MAC-address. Kan jag komma förbi detta på något sätt. Exempelvis genom att skaffa en brandvägg. Släpper den då förbi sig nätverkskortens MAC-addresser? Jag skulle vara extremt tacksam om någon kunde svara på denna kanske dumma fråga?

 

mvh

/Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en router/brandvägg så kommer din ISP bara att se dess macadress hela tiden avsett vad som sitter på insidan.

 

 

varför korrläser man inte sina inlägg :-)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-28 17:30:33 av pellefant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret. Om jag förstår dig rätt så har routrar och brandväggar sina egna MAC-addresser. Om så är fallet undrar jag om det skulle fungera med en 3Com Home Wireless Gateway. Jag vill nämligen surfa trådlöst.

 

mvh

/Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router har alltid olika MAC-adresser på varje interface. Om den burk du beskrev är en router så ska det fungera som du tänkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får ursäkta mig, men jag är nybörjare vad gäller nätverk. Du skrev att en router alltid har olika MAC-adresser på varje interface. Betyder inte det att den skickar ut olika MAC-addresser till min ISP. Det fullständiga namnet på burken är: 3Com Home Wireless Gateway, Trådlös Bredbandsrouter, 3x10/100 Switch.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...