Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varför stiger priset på minnen???


andreas

Rekommendera Poster

Har varit borta ett tag men planerade i somras att köpa 128 Mb internminne för en 800kr när jag kom hem igen. Nu ser jag att priset ligger på en 1700kr på 128 Mb och 900kr för 64Mb. Jag antar att det inte är en begransad tillgång på råvara så jag misstänker starkt en kartellbildning.

Är det någon som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Nu kostar 128 MB mellan 2700 och 3000:-

Här är en förklaring jag hittade hos datorbutiken.com

"Priserna på minnen är extremt instabila för tillfället - de senast dygnen har priserna stigit med över 50%. Anledningen till priserna är att ett antal stora tillverkare slutar sälja minneskretsar till tredjepartstillverkare, vilket fått till följd en brist på dessa kretsar på marknaden. Ett antal fabriker har även dragit ner på tillverkningstakten pga att lönsamheten blivit dålig på senare tid. Vi hoppas att priserna kommer att stabiliseras snart, men som det ser ut nu så lär det dröja tyvärr."

 

Hoppas att det lugnar ner sig snart. Planerar själv att köpa dator om 2-3 veckor men de planerna läggs på is om inte minnespriserna hamnar på en vettig nivå.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte gjort en särskilt stor undersökning på priserna eftersom jag direkt hittade 128 Mb för 2089:-.

 

Sedan att det är ca 1000:- för mycket är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ringt och frågat om dom verkligen stämmer?

 

"Nja, vi har slut på den sista serien med billiga minnen just nu och kommer få in nästa transport av minnen idag, men dom ligger på det nya priset.."

 

Jag har märkt att allt för ofta håller inte leverantörer vad dol lovar på sina hemsidor. Dom borde skriva "Ring!" eller liknande på dom saker som rör sig mycke (minnen, processorer). Vilket många iof gör, men inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Jag utgår från att ni som har uppgett priser har ringt företaget och fått en muntlig bekräftelse på att det är de priserna som gäller och att de verkligen kan LEVERERA? Om det inte är så så är de prisangivelserna inte värda de byte de upptar. Däremot så vet jag efter ett samtal igår att Datacorner i V-ås har ett lager med 128 MB som de säljer för ca 1600:- Så visst finns det vissa som har lägre priser men det beror på att de redan ligger på ett lager.

 

Sen kan man ju undra hur ofta Pyrotech uppdaterar prislistan? De tar ju 3500:- för en retail P3 450.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Sjölin

Jag har hört att vissa minns tilverkare har slutat att levera till tredjepart eftersom det inte längre ansers vara lönsamt, därför siger priset på minnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

I så fall biter de sig själva i röven, i alla fall när det gäller drdram, Dell har tydligen gjort ett test med Direct rambus dram som visade att det i genomsnitt var 25% sämre än pc100 minnena.

( Från idg:s hemsida. )

/ Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson

Minnestillverkarna vill ha samma priser på RAMBUS som PC100, dessutom har de förlorat mycket pengar den senaste tiden när en 128:a kostat runt 800:-

 

Priserna kommer att stiga eller åtminstone ligga på dagens nivå (runt 2500kr) resten av året.

 

Pengarna de tjänar läggs till stor del på utvecklingen av RAMBUS, vilket kräver en del fläsk eftersom felfrekvensen just nu ligger otroligt högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...