Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk utskrift


Ech

Rekommendera Poster

Access problem...

Det är så här..

1. Jag har i min databas, en rapport som jag skulle vilja ha utskriven med automatik, alltså att man trycker på en "komandoknapp" eller ännu hellre att utskriften startar vid ett speciellt klockslag varje dag.

2. Rapporten har Datum när den skrevs in, som man ev.kunde sortera på... även en "startdatum" för arbetet..det skulle man ju helstr vilja att den automatiska utskriften skulle känna av, och skriva ut rapporten samma dag då arbetet skall påbörjas.

3. Den som hjälper mej med detta problem, förtjänar en hel hög med poäng...Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela in ett macro med något lämpligt program. Låt sedan exempelvis schemaläggaren aktivera detta macro vid vald/valda tidpunkter.

 

Vissa macroprogram har från början detta inbyggt så du slipper schematisera detta via ett andra program.

 

Mvh

-Cat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela in ett macro....

hm.hur går jag tillväga då, ett macro i databasen kan jag fixa, dock utan framgång, borde det inte gå att med typ nån uttryckningsverktyg eller en bit kod fixa detta macro i access, men att spela in ett...jag vet inte ett dyft om hur man gör det?

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-19 21:49:45 av Ech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men jag är mycket osäker på om det fungerar, eller om det är så att jag kan för lite om att "spela in macro".

 

Kan man inte på ett enkelt sätt fixa så en utskrift startar med automatik, typ varje dag, vid ett givet klockslag, och skriver ut dom senaste inmatade rapporterna...? tycker att Access bör vara såpass "intilligent"

 

Mvh

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen inte Access installerat, men jag antar att makrofunktionen fungerar på motsvarande sätt där som i övriga Office-program.

 

Spela in makrot på följande sätt. Välj Verktyg|Makron|Spela in nytt makro. Ange ett lämpligt namn på det och tryck OK. Utför sedan de funktioner du gör manuellt för att skriva ut dina data. När det är klart trycker du på stopp-knappen. Där har du fått ett exempelmakro. Redigera det för att passa in hur du vill ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Välj Makro- Ny,

 

'Öppna Rapport'- med den rapport du vill skriva ut Urvalet av dagens arbeten har du väl fixat i frågan?

'Skriv Ut'-

'Stäng' - Rapport..

Döp makrot till AutoExec

 

I Schemalagda Aktiviteter lägger du till .MDB filen. Klart

 

Ett problem jag har (Access 2002) är att då utskriften startar kommer det upp en dialogruta 'Skriv ut makrodefinition'. Jag kan klicka avbryt då utan att det stör makrot.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd guiden, när du kommer till: 'Lägg till program' blädrar du fram till den databas du ska köra (mdb.filen). Ställ in tid etc.

 

I databasen ska du ha ett makro döpt till autoexec som fixar utskriften. Ett makro med namnet autoexec startar automatiskt då access startat. Det kanske är bättre att skapa en databas som bara hanterar utskriften. Lägg makrot och rapporten i en egen databas som hämtar värden från den ursprungliga som ni använder för att registrera jobben i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ett sätt alltså för att ställa en fråga till en annan databas...eller hur går man tillväga för att plocka över rapporten till den nya basen..?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ny databas.

Högerklicka i databasfönstret, välj 'importera'.

Leta rätt på den ursprungliga databasen och importera de frågor och rapporter som behövs för utskriften.

Högerklicka i databasfönstret och välj 'länka tabeller' hämta de tabeller som behövs. När rapporten/frågan körs i den nya databasen hämtar den aktuell information från den ursprungliga som alltså inte behöver vara öppen.

 

Makrot autoexec ska ligga i den nya databasen.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-02 12:37:58 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp, men jag lyckas inte få schemalagda aktiviteter att starta mdb-filen....vad kan vara felet tror du, eller hur går man tillväga..?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Klicka på 'Lägg till schemalagd aktivitet'

'Nästa'

'Bläddra'

Leta rätt på mdb-filen, markera och klicka på 'Öppna'

Under 'Utför aktiviteten:' markera 'varje dag' 'Nästa'

Ange starttid

'Avsluta'

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort precis så som du beskriver men...programmet startar inte....det står i status att "det gick inte att starta" ???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag faktiskt inte. I schemalagda aktiviteter kan du högerklicka på aktiviteten och upp lite mer info, är det något som ser konstigt ut där. Jag kör win2000, det kan ju vara något med användarprofiler så att mdb filen alt. Access inte är tillgängligt från schemalagda aktiviteter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få scjhemalagda aktiviteter att starta access, men inte en mdb-fil. då måste jag välja ur en lista för att kunna få upp den aktuella databasen, då är ju syftet lite borta med automatisk utskrift....nåt förslag...?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i win 2000 kan jag välja att köra ett dokument. Högerklickar på den scemalagda aktiviteten, 'egenskaper'

Kör: "C:\XXXXX\XXXX.MDB"

Starta i "C:\XXXXX".

 

Någon som har erfarenhet av Schemalagda aktiviteter i andra Windows-versioner"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt..jag kör W2k och får det inte att funka....på jobbet har jag 98:an, och det är där detta ska fungera...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I c:\winnt finns en logfig 'Scedlgu.txt' som innehåller uppgifter hur start/stopp av aktiviteterna fungerat.

 

Ett ex

 

"Tjänsten Task Scheduler"

Startade kl. 2002-02-04 14:33:52....Då maskinen och tjänsten startat.

"april.job" (april.mdb)

Startade 2002-02-04 14:41:00

"april.job" (april.mdb)

Avslutades 2002-02-04 14:41:16

Resultat: Aktiviteten slutfördes med följande slutkod: (0).....Här kan det komma annat t ex att filen inte hittats

[ ***** Den senaste posten finns ovanför den här linjen ***** ]

 

Om du saknar "Tjänsten Task Scheduler", får du kolla via 'Administrationsverktyg'-'Tjänster' att den är startad. Om du kan tolka innehållet i suppurttexten kan det ge vägledning.

 

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en/gp/88.htm

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-04 20:19:13 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande:

"Ny aktivitet.job" (Driftdatabas.mdb) 2002-01-31 18:09:24 ** FEL **

Det gick inte att starta aktiviteten.

Felet är:

0x80070002: Det går inte att hitta filen.

Försök att hitta programmet med hjälp av knappen Bläddra i dialogrutan Aktivitet.

 

i egenskaper för schemalagda aktiviteter:

KÖR:"C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\automatisk.mdb"

 

STARTA I:"C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord"

alltså mdb-folen ligger på skrivbordet.

mvh

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken db är det som ska startas 'automatisk.mdb' eller 'driftdatabas.mdb' är det automatisk? Vad gör driftdatabas i schemaläggningen. Kan det vara användarbehörigheterna som ställer till det. Får du samma problem i w98.

Pröva att lägga automatisk.mdb i en katalog som garanterat är tillgänglig för alla användare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...