Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta dator & modem i USA


Jan Videren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om man vill ansluta sin dator/modem i USA, vad behöver man då? Finns det inte två typer av strömuttag? Kan man över huvudtaget använda sitt svenska modem där? Tacksam för alla tips/erfarenheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är det 110V i vägguttaget, vilket kan lösas med att du köper en universalbatterielliminator med _tillräcklig_ kapacitet när du väl är där, alternativt om din nuvarande adapter klarar att köras på 110v, så räcker det med en konverter, vilket kan köpas i dom flesta resetillbehörsaffärerna eller på Arlanda.

 

Observera att enbart leta upp en batterieliminator med rätt spänning och kontakt kanske inte alltid är så lämpligt, då vissa äldre modem slukar mer ström än vad dom klarar att förse. så kolla in hur månva voltampere dom är på också.

 

Telejacken är vanlija RJ-kontakter (samma som går in i själva modemet) , och där är det inga problem. Dock finns det vissa regler för svenska modem som gör att dom kan vara något modifierade, men inget som ska påverka dej i det här fallet.

 

Om du ska stanna på hotell så kan jag varna för att det förekommer andra spänningsnivåer ibland på hotellväxlar, vilket kan få förödande konsikvenser på t.ex. PCMICA modem eller andra känsligare modem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min adapter till datorn klarar 110V, så då får man väl leta reda på en konverter... vet du hur den ska se ut förresten? Jag har ett adapterset med en adapter för Nordamerika. Den adaptern är ganska stor med två tjocka metall-"stavar" och en plaststav. Men jag har sett en annan variant med två smala metall-"stavar", vilken är det som gäller för USA?

 

Ang. spänningsnivån på hotellväxlar, vet hotellen oftast vad det gäller om man frågar dem om något sådant eller gäller det att ta reda på det från annat håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...