Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

analog video till pc


Tjabo1

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha tips på hur jag enklast och billigast tar in en analog videofilm till pc-n för att redigera och lägga tillbaka på videoband.

PC-n kommer att bli av "senaste modell" med 256 ram-minne 60Gb disk och grafik-kort med 64Mb, TV-ut/in(?), firewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Intressant, tack för det.

 

För att gå vidare, vad är skillnaden mellan ett videofångarkort och ett vanligt TV-kort (det går väl att ta in videosignaler den vägen också?)?

 

Windows XP har ju enkel videoredigering inbyggt, så ett TV-kort blir kanske ett billigare alternativ? eller är jag ute och cyklar nu...?

/Tjabo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ena kortet tar du in film med och det andra ser du på TV med...

 

Ska du hålla på med film till din dator så köp ett videofångar kort : )

 

Miro DC10 + funkar mycket bra till mindre produktioner typ VHS eller WEB och CD-Rom

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm.

"Det ena kortet..." Det hade jag också räknat ut.:)

 

Men via ett TV-kort kan man ju ta in videosignalen, alltså går det väl att spara videosnuttar också, eller....?

Och har tv-kortet en utgång, borde det väl gå att få över filmen till videobandspelaren igen.

Har sneglat på DC10+, men tycker att 2500:- blir väldigt dyra filmer för min del, så stor hobby är det inte ännu i alla fall. Är ute efter den billigaste godtagbara lösningen för några enstaka filmer per år.

//Tjabo :o

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

oki men jag har provat det med TV kort men fick ej ett bra resultat av det som jag körde på... kommer inte på vilket kort som jag provade...

 

DC10 kortet som jag har nu kan jag inte vara utan som det är idag för jag är så nöjd o belåten med det.... det finns säker mycket bättre kort men tycker att jag får ut det som jag vill ha från detta kort...

 

DC10 kortet har s-video o koposit IN/UT

 

Oftast får man inte upp filmen i någon större storlek på ett TV kort och så tappar man en del frame då man grabbar med dem...

 

Köp ett redigt Video Grabber kort till din dator så kommer du att bli nöjd i slutet

 

Sök efter ett Beg så sparar du några slantar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O-o-key!

Då är jag med. Det verkar som om det lutar åt ett videokort ändå...mycket grejer på ett spett:)

 

Tack i alla fall för tipset, ännu ett gott betyg åt DC10:an.

:)Tjabo

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...