Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckad biosuppdatering


Steffo

Rekommendera Poster

Har precis misslyckats med att uppdatera Bioset på ett ASUS P2L97-S Moderkort med 333Mhz processor och nu vägrar datorn starta :( Vad jag förstår finns det följande alternativ:

 

1. Köp nytt moderkort. (någon som vet var jag kan hitta ett slot-1 kort att köpa? Vad jag förstår säljer inte datorbutiken sådana längre).

 

2. Få någon att bränna in nytt Bios på EEPROM-kretsen. (någon som vet vem som kan hjälpa mig med det?, hörde av mig till en lokal datorbutik och de kunde inte hjälpa mig).

 

3. Beställa nytt Bios från ASUS. (känns jobbigt att ta kontakt med Taiwan och vad händer om det inte funkar när man väl får hem Bioset)

 

Någon som har några andra tips eller idéer på vad jag kan göra för att få igång datorn igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Been there, done that...

 

Råkade ut för samma sak i december :(

 

Här har du mitt försök att köpa nytt moderkort och hur det löste sig:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=242510

 

Jag köpte alltså en förprogrammerad BIOS Savior från http://www.eksitdata.com

 

Den kostade ca 480 kronor inklusive programmering och frakt och då får man alltså dubbla bios, som man kan växla emellan.

 

Information om huruvida ditt moderkor stöds hittar du hos Eksitdata.

 

Lycka till!

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få någon att bränna in nytt Bios på EEPROM-kretsen. (någon som vet vem som kan hjälpa mig med det?, hörde av mig till en lokal datorbutik och de kunde inte hjälpa mig).

 

Jag fick hjälp med den saken av http://www.dataknuten.se/ i Stockholm, för ett par hundra....(jag hade ett sprojlans moderkort, så för mig var det definitivt värt det)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen :) Jag ska genast kolla upp Bios Savior och funkar inte det så vet jag vart jag ska vända mig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det kan gå att fixa BIOSen. Det hela beror på hur allvarlig skadan är.

 

Vissa BIOS innehåller boot-kod som inte skrivs över vid uppdatering och som kan användas i nödsituationer som den här. Gör så här (jag förutsätter att det är en AWARD bios):

 

1. Skapa en startdiskett. (format a: /s)

 

2. Lägg alla biosuppdateringsfiler på disketten + autoexec.bat

 

3. Lägg till följande rad i autoexec.bat:

awdflash.exe bios.bin /Py /Sn

Den behöver ändras beroende på vad dina filer heter.

 

4. Sätt i disketten i datorn, slå på strömmen och hoppas på att den bootar disken. Vänta en stund (flera minuter om du inte har bild och du märker att all aktivitet slutat för ett bra tag sedan) och starta om datorn.

 

Den enkla boot-kod som finns i BIOS har ofta inte stöd för andra grafikkort än ISA-kort. Det kan ha ändrats på sistone att även gälla PCI-kort, men AGP är nog kört. Det är inte så noga, vad som händer är att inte man kan se vad som händer på skärmen.

 

Funkar inte detta och alla andra lösningar är körda så finns ju även alternatived med s.k. hotflash. Detta rekommenderas inte så man riskerar att förstöra hårdvara plus att man måste ha ett fungerande likadant moderkort.

 

Principen är så här. Använd det fungerande moderkortet i en dator och starta den i felsäkert MS-DOS -läge. Byt nu försiktigt BIOS medans datorn är igång och sätt i det felaktiga! Starta flash-programmet och flasha BIOS. Switcha sedan BIOS -chipen igen (med datorn avstängd!) och håll tummarna.

 

Hoppas det löser sig :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nytt bios-chip kan de flesta datoråterförsäljarna beställa hem, iallafall för MSI-kort.

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

Seagate Barracuda IV 40GB

Seagate Barracuda IV 40GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Thermaltake Blue Orb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Hände mig med. Gjorde så här. Tog ut batteriet och nollställde CMOS. Sen funkade det perfa igen :thumbsup:

Har ett Asus M2A-VM HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...