Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ljudinspelning!


S | n a

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har som sagt en bärbar datorn (HP Omnibook XE3). När jag ska spela in ljud genom den inbyggda micen (men även när jag kopplar in en extern mic) så hörs det en massa oljud. blås ljud typ...

d är nån sorts surrande som om d vore datorns fläkt typ.

Det ska väl inte låta så???

Datorn är hur ny som helst, och jag har faktiskt använding för micen även då jag e ute o åker tåg...

Hjälp mig!!!! den som ger mig bra svar lovar jag många många POÄNG!!!

hjälp mig, mitt ljud e så kasst!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det är glapp eller att hp har sparat på kvaliten med din micingång. prova med en högkvalitets mic och se om det blir bättre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska spela in ljud genom den inbyggda micen (men även när jag kopplar in en extern mic) så hörs det en massa oljud. blås ljud typ...

d är nån sorts surrande som om d vore datorns fläkt typ.

Det ska väl inte låta så???

Datorn är hur ny som helst, och jag har faktiskt använding för micen även då jag e ute o åker tåg...

 

Hmm, koppla in mik direkt till datorn brukar inte bli så bra, för att inte tala om en inbyggd(!) mik. Att försöka sjunga(?) i en mik när man åker tåg...hmm, jaja..

 

 

Men om du vill spela in med bra ljudkvalitet i din dator, bör du använda linjeingången istället. Till linjeingången kopplar du en mixer, typ "hemstudiomixer" för runt tusingen kanske ? En mixer har vanligtvis mycket god kvalitet på sina mikingångar(ljusårs skillnad mot datordito), och "tape out" från mixern brukar passa som hand i handske med datorns linjeingång. Förutsatt att datorn har en linjeingång förstås ?

 

Sen ställer jag mig tveksam till om en bärbar verkligen har tillräckligt snabb hårddisk för att det ska gå att spela in ljud i "realtime" med "många bitar" och hög samplingsfrekvens aka "CD-quality" utan störningar, "radioljud" lär gå bra, men det kanske det går ?

 

[inlägget ändrat 2002-01-12 20:55:33 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...