Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hörlurar till Soundblaster Live!


Peter-Sthlm

Rekommendera Poster

Har en datror med Soundblaster Live som ljudkort. Som jag förstått det finns det två utgångar och jag skulle vilja ha högtalare i den ena och hörlurar i den andra för att slippa krypa på golvet när man ska byta.

 

Problemet är att jag inte får något ljud alls ur den ena utgången...

 

Hur ska jag göra - please!

 

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Liveware 3 installerat, och köra högtalarappleten i AudioHQ(hittas i kontrollpanelen). Det bör framgå hur du ska göra när du använder den...

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

 

 

Jag får ändå inte ihop det - alltså jag vill ha både högtalare och hörlurar i på baksidan av datorn alltid. När jag väljer Headphones i AudioHQ, hörs det fortfarande i högtalarna bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Egenskaper för Ljud och fliken Volym och klickar på Avancerat så får du upp Play Control. Där ser du vilka kontroller som är av eller på. Om du inte ser hela Play Control, gå till Alternativ i Play Control och bocka för avancerade kontroller. Du bör se minst 8 kontroller då.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör XP och det ser nog inte riktigt likadant ut. Det jag kan göra är att välja fyra kanalers högtalare och då får jag "Rear"-högtalarna i antingen högtalarna eller hörlurarna (beroende på var jag satt i dem). Men eftersom det går att få ljud ur båda de portarna, borde det ju gå att få precis samma ljud ur båda också, men jag hittar ingen inställning för det.

 

Snälla hjälp mig någon!

 

/Peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Play control, alltså den vanliga volymmixern så kan jag ju inte välja VAR saker ska komma ut, bara VAD som ska komma ut, det är fortfarande bara en "master"-volym, inte en för varje utgång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det SoundBlaster Live jag har är det 5 anslutningsmöjligheter för ljud.

Digital out vit kontakt

Line in blå kontakt

Mic in röd kontakt

Line out grön kontakt

Rear out svart kontakt

Line out=connects to powered speakers. Also supports headphones.

Rear out=connects to powered speakers.

Har du provat med hörlur till den gröna och högtalare till den svarta?

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är så jag har kopplat nu, men det enda sättet att få ut något ljud till högtalarna är att välja "Quadrophonic", alltså fyra högtalare. Blir det inte olika ljud i hörlurarna och högtalarna då?

 

Jag får aldrig någon möjlighet att ha separata volymkontroller etc, utan högtalarna blir bara "rear"-högtalare.

 

Har jag missat något?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja Quadrophonic ger inte ljud i både och, utan det valet är om man har 4 högtalare. Under högtalarinställningar och Avancerat får man upp ett antal val för högtalare eller hörlurar. Eftersom man gör valet där så fungerar det inte som du tänkt. Utan du får välja hörlurar eller högtalare. Jag beskriver utifrån hur det ser ut i XP.

 

Eller så har PaleRider en poäng i vad han tidigare skrev. Jag har ingen erfarenhet av LiveWare.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakhögtalarna ger såvitt jag vet exakt samma ljud sålänge du inte kör ds3d, eax-inställning för surround osv... kör du en stereofil så dupliceras alltså bara ljudet - så det bör vara ok att köra så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakhögtalarna ger såvitt jag vet exakt samma ljud sålänge du inte kör ds3d, eax-inställning för surround osv...kör du en stereofil så dupliceras alltså bara ljudet - så det bör vara ok att köra så?

 

Absolut. Det är tom så att det är bättre ljud i bakhögtalarutgången. Emu10k1 chipet i SB Live! använder en annan och bättre codec till bakhögtalarna, så det blir lägre distortion och mindre brus via den utgången.

 

För ljudfreaksen finns det en funktion i dom nya kx-drivrutinerna(tredjeparts) som "switchar" fram och bakhögtalarutgångarna med varandra så man får den bättre codecen på linjeutgången dvs framhögtalar/hörlursutgången :-)

 

( kxdriver: http://www.kxdev.com/index.php )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...