Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet via ethernet med osX


adji

Rekommendera Poster

är det någon som kan hjälpa mig? jag har en internetanslutning via nätverk som fungerar mycket bristfälligt i osX men funkar alldeles utmärkt när jag byter till classic, hur kommer det sig? Jag gör inga nätverksändringar när jag byter system, all info la jag in i osx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adji skrev:

är det någon som kan hjälpa mig? jag har en internetanslutning via

nätverk som fungerar mycket bristfälligt i osX men funkar alldeles

utmärkt när jag byter till classic, hur kommer det sig? Jag gör inga

nätverksändringar när jag byter system, all info la jag in i osx.

 

Vad har du för internet leverantör

Det blir lättare för oss att hjälpa

om vi får veta mer info

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
rastapopoulos

 

Se till att du har senaste versionen av OS X, (10.1.2) där nätverkshanteringen förbättrats.

 

Har du valt endast Ethernet som aktiv nätverksport? Hur är dina TCP/IP-konfigurationer?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem och mŒnga andra ocksŒ. GŒ in pŒ Apples Discussion och se. Jag tror att det Šr en bugg.

Jag har en PB G4 500 och jag mŠrkte av detta problem redan i Mac OS X 10.0. I 10.1.2 gick det bra fšr det mesta men nu nŠr jag uppgraderat till 10.1.3 har det blivit helt hopplšst. Det hŠnder nŠr jag sŠtter datorn i vila en lŠngre tid. NŠr jag vŠcker den vill den inte kŠnna av nŒgot ethernet. Logga ut och in hjŠlper inte. Den processen tar flera minuter eller ocksŒ hŠnger det sig (jag har inte orkat vŠnta mer Šn 10 minuter fšrstŒs). Enda sŠttet Šr omstart. Sen fungerar allting utmŠrkt Šnda tills jag sŠtter datorn i vila. Det mŠrkliga Šr att i Classic-lŠge fungerar allting perfekt.

 

Alla instŠllningar Šr garanterat riktiga. Jag anvŠnder Bredbandsbolaget 10 mbs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på felet. Varje gång datorn blir väckt från vila så får den ett nytt ip-nummer från Bredbandsbolagets DHCP-server. Den delar ut nya ip-nummer med mycket korta tidsintervall. Av någon anledning så fattar inte Mac OS X 10.1.3 att det är ett nytt ip-nummer som gäller om inte systemet startas om! Någon som vet om det kan avhjälpas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Har faktiskt inte stött på detta problem själv - ännu (kör OS 10.1.3 och har BBB), men tycker däremot att denna server (IDG) går ohyggligt segt. Det är knappast njutbart att sitta och vänta på att sidorna laddas med 1-2 KB/s (!) när man har Bredbandsbolaget. Jag kan meddela att jag inte i någon världsdel stött på något långsammare.

Skomakerns barn, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske IDGs skumma dhtml-meny som webbläsaren får spader på? Händer även under Windows och vissa webbläsare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Det är möjligt.

 

Men visst är det väl lite märkligt att det på sveriges största dataportal tar längre tid att ladda en sida på eforum med tio inlägg än det tar att ladda ned hela Sagan om ringen-trailern på 18MB i fullscreenformat från USA?

 

Någon på IDG har för dåligt betalt, eller är köpt av Bin Laden för att ställa till allmän oreda, det är min ödjmuka teori.

 

Om man inte visste bättre kunde man nästan tro att datorn hängt sig när skivan snurrar och snurrar i flera minuter utan att något händer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lösning:

Öppna systeminställningar och välj Nätverk.

I listen plats så väljer du en annan plats (om du inte har det så tillverka en blaj plats) Klicka på utför. Byt sedan tillbaka till BBB konfigurationen, klicka på Utför, vänta en liten stund, sedan skall du få ett nytt IP nummer utan att starta omm maskinen. Jag använder mig av denna metod när jag växlar mellan mitt interna nätverk och COMHEM smalband

 

 

Man lever så länge man lär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...