Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det?


Sasja

Rekommendera Poster

Går det att hämta data från en databas som ligger på en annan server än den man jobbar på?

 

Hur ska man skriva då? Får bara upp följande felmeddelande när jag gör på mitt sätt:

 

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'

 

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Ogiltig sökväg, '(okänt)'. Kontrollera att sökvägen är rätt stavad och att du är ansluten till den server som filerna finns på default.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om du ska hämta datafrån en Accessdatabas måste du ha tillgång till filsystemet där MDB-filen finns (eftersom Access är en fildatabas).

 

Är det en riktig SQL-databas du ska komma åt, är det bara att lägga upp den i ODBC-hanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Accessdatabas.

 

ODBC-hanteraren?

 

Är det nå inställningar på själva servern du snackar om nu eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Eftersom det är en Accessbas kan du hoppa över ODBC-hanteraren.

 

Då måste till tillgång till filsystemet där MDB-filen ligger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om servern står i samma nät som din server kan du förmodligen se den Nätverks-utforskaren och då kan du enkelt mappa disken som en bokstav (tex R:) om du får logga in på servern.

 

Står servern inte i samma nät, kan du köra någon VPN-variant för att komma åt den.

 

Men planerar man att köra mot databaser på andra servrar ska man ALLTID använda den riktig SQL-server, dom är byggda för det, det är inte Accessdatabaser.

 

[inlägget ändrat 2002-01-05 17:05:44 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma problem som gäller när man ska "includa" en fil från en annan server som ligger utanför nätet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Beror på serverprogrammet.

ASP kan inte includera filer som inte ligger på ett åtkomligt filsystem.

 

En del andra serverprogram kan inkludera filer via HTTP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Inte allt, men en del...

 

Jag jobbar med det dagligen och har hållt på med datorer i ca 18 år.

 

Har jobbat som nätverkstekniker, nätverksdesigner, programmerare, webutvecklare och databasutvecklare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är precis det jag skrev.

Det komponenten du länkar till är en ActiveX komponent. ASP i sig själv kan INTE inkludera något annat än filer i åtkomligt filsystem. Däremot kan du givetvis låta ASP köra ett annat program som i sin tur kan inkludera vad f-n som helst.

 

När man skriver <!--#include ....> är det inget ASP-kommando, utan det är ett CGI-kommando.

CGI kommer att köras FÖRE ASP, för att man ska kunna inkluder ASP-kod på detta sättet.

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-05 17:44:01 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, jag vet inte vad du räknar som ASP, med endast script språken är det inte mycket du kan göra.

 

Själv räknar jag alla komponenter som finns per default på systemet som "ASP".

 

ASP är faktiskt inget annat än ett framework som kan köra ett gäng olika script språk, det mesta riktiga arbetet görs dock alltid med en komponent, inbyggd eller "extra".

 

Problemet är att du svarar för allmängiltigt på en specifik fråga, han ville ju veta hur han "inkluderar" en fil, han nämnde inte include eller hur ? Han ville förmodligen bara veta om det gick att hämta en fil och du svarade nej.

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-05 17:47:30 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, förkortningen står för Server Side Include, men det är ingen CGI-funktion.

 

Citat från "CGI programming on the World Wide Web":

'While Server Side Includes technically are not really CGI, they can become an important tool for incorporating CGI-like information, as well as output from CGI programs, into documents on the Web.'

 

 

//PeAr

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med folk som skryter om 18 års dator erfarenhet och listar massa kunskaps områden men sen visar sig inte ha en susning om de enklaste saker, som mr M Andersson.

 

Fast, skrytet i sig självt borde väl få folk att rynka på näsan.

 

Själv låter jag bli sånt för jag inser att hur mycket man än hållt på kan man inte allt, ibland funderar man på om man kan något alls ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ursäkta, men när skröt jag?

Jag har skrivit fakta om hur länge jag hållit på, om du sen uppfattar det som skryt, det är ditt problem.

 

Diskussionen här gällde huruvida #include är en ASP-funktion eller ej. Det är det inte.

 

Efter att P-A Felth påpekat mitt fel, är jag inte sämre än att jag kollar upp det och visst, han har helt rätt och jag hade något fel. Ursäkta.

 

Men vad du menar med att jag inte har en susning om de enklaste saker får du f-n i mej förklara.

 

Jag har aldrig påstått att jag kan allt, men en hel del. Det är INGEN som kan allt, men vi har olika områden vi är bra på. CGI tillhör inte det jag vill säga att jag kan, mer än att jag vet vad det är och ungefär hur det fungerar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tack...

 

Med tanke på föregående påpekanden om mig är jag tveksam till om jag vill vara med i "klubben", men låt gå den här gången.....;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där händer även de bästa här på forumet kan jag misstänka ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till huvudfrågan om att koppla till en Accessdatabas UTANFÖR servern så har jag läst någonstans, nångång att det visst går. Om man laddar hem, och använder en annan odbc drivrutin (jag har tillochmed för mig att man laddar hem den från Microsoft) Så om du har full tillgång till Servern så går det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...