Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela bredbandsanslutningen...


Tobbe14

Rekommendera Poster

Kommer att få tillökning i datorfamiljen om några veckor, så jag tänkte införskaffa mig någon form av hårdvara för att dela internetanslutningen (BoNet, numera Bostream ADSL) mellan datorerna. Dessutom vore det bra med möjligheten att dela en skrivare, samt eventuellt även kunna plocka fram gamlingen från källarn och köra som Linuxserver eller nåt annat kul =).

 

Nu till mina frågor. Har förstått att det smidigaste för mina ändamål är att skaffa en s.k. bredbandsrouter. Har spanat in två alternativ som verkar ligga nära mina behov; nämligen D-Link DI-804 och Netgear RP 114. Vilken av de här är det bästa köpet? Eller rekommenderas något annat? Netgear sänkte nyligen priset med 400 kr från samma pris som D-Link. Är den mer prisvärd då? Är öppen för förslag...

 

Dessutom skulle jag bli glad för en förklaring till den exakta skillnaden mellan hub, switch och router.

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en D-link 704 sedan 6 månader och är mycket nöjd med den. Har två stationära samt en bärbar som jag kopplar in ibland mot ADSL kopplingen (Telia). Fungerar klockrent.

 

Netgear innehåller en skrivarserver vilket vore trevligt att ha. Nämns bl.a. i följande disk.tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=245959

 

Svar på dina frågor bör du hitta här:

http://www.instantweb.com/D/dictionary/foldoc.cgi?query=router

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hello...vilken router som är bäst är svårt att svara på men skulle nog rekomendera D-Linken....

Skillnad mellan hub swith och router är deras "hjärnor", en hubb är är precis som en vanlig skarvdosa medan switchen har några inställningar som gör att man kan öppna och stänga vissa portar och router är smartast, vissa har inbyggd brandvägg, du kan använda endast routerns IP-adress mot internet och bygga eget nät bakom routern, självklart åxå inställningar för att öppna/stänga vissa eller alla portar...

 

//Olle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

HUB

===

Arbeta på elektrisk nivå, dvs förstärker singalen och skickar den vidare till alla. Kan endast arbeta inom ett LAN.

 

 

SWITCH

======

Arbeta på MAC-nivå, dvs vet vart ett paket ska skickas mha MAC-adressen.

Kan endast arbeta inom ett LAN.

 

 

ROUTER

======

Arbetar på IP-nivå, dvs kan göra ett vägval (routing) till en anna router eller dator för att skicka IP-trafik.

En router sitter emellan två eller flera LAN. Man kan ha ett eller flera subnet per port, men ett visst subnet får _aldrig_ finnas på mer än ett ställe.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Det blir poäng till er alla =)

 

Det blir förmodligen en Netgear ändå. Eftersom det här inte är ett projekt på superseriös nivå är det priset som får råda. För ringa 1295:- kan inte RP114 vara ett dåligt köp även om D-Link kanske är något bättre. Jag får ju ändå skrivarserver och en mindre enhet...

 

Ett trådlöst nätverk vore ju supernajs, men 4000:- för basenheten och en och en halv tusing för varje nätverkskort känns inte motiverat på min nivå. Då tar jag hellre fram borrmaskinen och drar kablar. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...