Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemsida tll förening...


ajm991

Rekommendera Poster

Tjenamoss!

Om jag ska göra en hemsida till föreningen jag är med i,och sedan nån gång kanske inte vill vara med längre, kan jag då ta bort min "layout" typ knappar och sånt som jag har gjort själv??? Är det mina knappar eller föreningens? Det är ju jag som har gjort dem????? HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sedan nån gång kanske inte vill vara med längre, kan jag då ta bort min "layout" typ knappar och sånt som jag har gjort själv??? Är det mina knappar eller föreningens? Det är ju jag som har gjort dem?????

 

Och varför skulle du vilja ta bort dom ? Verkar en smula ogint, i mitt tycke :7/

 

Att vara med i en förening innebär väl oftast att man bör ställa upp med en viss del ideellt arbete ? Om du är så rädd om dina knappar; får dom väl isåfall anställa dig, så du kan sälja knapparna till dom. Sen är knapparna utan tvekan deras.

 

Inte för att några navigationsknappar på en webbsida kan betraktas som någon högre form av konst, eller är särskilt lätta att skydda om dom nu vore det, men men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det du gör åt föreningen blir deras, eftersom det är de som har användning för det du gör.

 

Det finns TVÅ upphovsrätter. En ekonomisk (vem som får lov att tjäna pengar på verket) och en Idell (vem som bestämmer över verket).

 

I ditt kommer föreningen att ha den ekomoniska upphovsrätten, dvs du har inte rätt att tjäna pengar på dina knappar mer än den lön el.dyl som föreningen betalar dig.

 

Du kommer dock utan tvekan att ha den idiella upphovsrätten och föreningen får inte använda dina knappar om du inte vill det.

 

Det är lite med komplicerat än så, men det räcker nog för att ska kunna funder lite på det....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl inte just för knapparnas skull, de var bara ett exempel. Jag vill bara veta allmänt hur det funkar. Och hemsidan kommer inte att tjäna några pengar, varken till mig eller föreningen. Den är bara till för informationssyfte. Jag får ju inte betalt för hemsidan heller, det är ju som sagt ideellt arbete. Men jag vill ändå veta vad man har att rätta sig efter. Jag kan inte så mycket om upphovsrättslagar och sånt där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill ändå veta vad man har att rätta sig efter. Jag kan inte så mycket om upphovsrättslagar och sånt där.

 

Inte jag heller ;-) Jag tyckte bara spontant att aningen hjälper man sin förening, eller inte. Men visst är rättighetsaspekten intressant i sig. M Anderssons inlägg var klart informativt, om än kort. Jag är rädd för att ämnet går att utveckla en hel del...

 

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...