Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatiskt uppkopplad med ADSL och XP?


razor

Rekommendera Poster

Går det att fixa så att man blir automatiskt uppkoppland medans datorn startar upp sig?

Jag har telenordia ADSL och XP.

Jag använder den inbyggda PPPoE klienten i XP, den liknar ju en vanlig fjärranslutning.

Den borde väl gå att lägga in nånstans så att den körs under uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är besvarad sedan tidigare här på Eforum. Om du använder den förträffliga SÖK-funktionen så hittar du svar.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att Telia har en inloggningssida. Men Telenordia kör ju med PPPoE, så det går inte med dom programmen. Finns det inget sätt att få XP att koppla upp sig under uppstart med Telenoria ADSL?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar verkligen sådana program under uppstart?

 

Vill man ha kvar inställningarna efter avstängning/omstart är väl en router enda möjligheten? Min D-Link har en kryssruta i konfigurationen som heter "keep connection for ever", och det verkar den göra oavsett någon dator är på eller inte. Jag är nu inne på min andra IP-adress på sju månader.

 

På köpet med en router får man ett gott intrångsskydd och så slipper vi Telia-abonnenter logga in varje gång vi går ut på nätet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

icLogin är ett av de bästa program jag vet för att iaf hålla telias inloggning på plats. Det loggar på automatiskt vid uppstart av datorn, på NT/2000 maskiner ligger det som serivce, på win98/95/me ligger det som autostart objekt. Det kollar connection med tidsintervall. Får den ej connection inom 30 minuter så kör den reset på DHCP-klienten i din dator, på så sätt frågar datorn om ny IP-adress mm.

 

Har tyvärr inte hemsidan för att ladda hem det, men sök på altavista, där hittade jag det. det är et svenskt program tillverkat av studenter.

---

- Just ask and I will try to answer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det loggar på automatiskt vid uppstart av datorn, på NT/2000 maskiner ligger det som serivce, på win98/95/me ligger det som autostart objekt

 

Alltså: Vad hjälper detta när maskinen är under omstart, eller avstängd? Det var väl ändå vad förstafrågan i denna tråd handlade om?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag slänger väl in min favorit då: Smoothwall. Den har funktion för uppkoppling för PPPoE. Kräver en burk till, en gnutta läsning och lite eget arbete - men det ger mer !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör XP?

Enkelt fixat! Går in i "Internet settings" på Internet Explorer och vidare till connection. Där kryssar du i att du vill connecta automatiskt så fort internet ska accessas.

Klart!

Du behöver alltså INTE ha något som körs då datorn drar igång. Så fort någon applikation vill ha tillgång till Internet kopplas du upp. När du väl är uppkopplad blir du ju aldrig nerkopplad...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tobytott, det räcker att du postar inlägget en gång. Folk blir bara irriterade annars.

 

 

Mvh

Mikey

 

-------------------------------------------------------------------------

"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."

* Jack Nicholson *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...