Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fräscha upp batterier?


lars2000se

Rekommendera Poster

Hejsan,

är det någon som känner till om man kan fräscha upp gamla uttjänta batterier till bärbara datorer? Jag har hört att det ska gå att byta någon del i litiumbatterier och få dem som nya igen.

 

Hälsningar

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag såg häromveckan en annons i Götborgs-Posten om ett företag som fräschar upp gamla batterier till datorer etc.

 

Det är nämligen som så att ofta är bara "plasthöljet" unikt för datorns batteri, själva battericellerna är av "standardtyp". Företaget byter alltså ut själva batteriet i höljet.

 

Jag öppnade för skojs skull batteripacket (ett uttjänt "maxbatteri") till min Ericsson, och hittade där "vanliga" laddbara size AA-batterier, som satt hoplödda. Fast just till ericssons telefoner lönar det sig inte att bry sig om att joxa med att byta batterierna, då helt nya batteripack kostar typ 130:- på Clas Olsson / Biltema.

 

Tyvärr, med allt mindre datorer, har man frångått mer och mer dessa standardceller och gått över till gel-baserade batterier som är "skräddarsydda". Dessa måste man, vad jag förstår, köpa nya.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...