Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wap?


SaraA

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag fick nyligen en mobiltelefon från min mamma och det är en Panasonic GD-75. Det står att den har WAP och jag kan INGENTING om mobiler så jag undrar vad WAP är för något och hur man använder det. Tack i förhand! :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Hansson

Du kan gå till den hemsida där du har ditt abonemang (eller kontat) där står det var det är och inställningar för att det ska funka.

WAP = Wireless Applikation Protocol Tror jag

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAP använder man för att surfa på nätet med. WAP är utvecklat för prylar med liten display och små/få tangenter. Det kräver dock långt tålamod och tjock plånbok. Har din telefon GPRS (står i manulen i så fall) kostar det något mindre och går lite fortare.

 

Den som vill att sina hemsidor ska bli åtkomliga med WAP måste göra en ny uppsättning filer som är gjora i WML istället för HTML.

 

Jag personligen tycker att WAP är den mest meningslösa funktionen som uppfunnits de senaste 10 åren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAP = Worthless Application Protocol

 

Totalt meningslöst: är långsamt, dyrt och inte användarvänligt. Inget du behöver och inget du kommer att sakna. Tro mig - jag har haft WAP i nästan två år och hittills har det inte hjälpt, roat eller underlättat mitt liv det minsta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämennä.

 

Totalt menigslöst:

Riktigt så kasst är det inte. Jag har haft glädje av WAP för att läsa svenska nyheter utomlands (svt text) och för att kolla bussar, tunnelbana och pendeltider (SL:s wap). Kunde läsa mina mail liggande på stranden i Phuket :) (OK, jag är en geek)

 

 

Långsamt:

Dessutom är inte WAP inte så långsamt som ryktet gör gällande, 9600bps är inte flaskhalsen utan det är hur snabbt telefonen kan parsa en sida. Min Ericsson R380s som har en riktig processor wappar betydligt snabbare än tjejens Nokia.

 

Dyrt:

Det tar mig 40 sekunder att kolla upp busstid via WAP. Dyrt?

 

Användarvänligt:

Beror på vad du har för terminal. På en R380 är wappandet en fröjd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med om att WAP är fårhållandevis snabbt på din Ericsson, men hur många sitter med en sån? WAP är konstruerat för att gå att köra på en telefon/terminal med minimal processorkraft.

 

Själv har jag en Nokia 9210 och där är den riktiga surfningen (HTML) betydligt snabbare än WAP.....Dessutom kan jag se i princip alla websidor.

 

Tiden du mäter, är det från det att du skrivit in länken och tryckt på OK tills du får upp resultatet? Eller är det från det att du kör ner handen i fickan för att ta upp telefonen tills det att du vet busstiden?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall är ju WAP-motorn (eller rättare sagt WML som språket heter) i Nokian som inte är optimerad. WML är ju en subset av XML och borde gå lika fort(eller fortare) att behandla än HTML.

 

Sen så är ju möjligheten än kunna se HTML-sidor ett stort plus, men HTML-sidor har en tendens till att innehålla så jäkla mycket trams (script, tables, frames, 75546 olika taggar). På 9600bps vill man bara ha det viktiga, det är det som är tanken med WAP/WML.

 

Klockade mig själv precis. 37 sekunder från det att jag väljer "bokmärken", alltså uppkoppling, skriva in odenplan och hötorget och få tillbaka en tabell.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAP meningslöst?

 

E det du som inte kan eller? Wap e skitbra. Med gprs då vill säga. Går som fan gör det, 1-2 sek för att ladda en sida. Tar 1 sek att koppla upp... Utmärkt till att äsa nyheter, kolla tabeller, gulasidorna...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAP är bra till mindre saker, som att kolla busstider, kolla vilka filmer som går, beställa pizza etc.

 

Det går bara fortare med GPRS (och även lite billigare).

 

Men det är inte där problemet är. Hur många pizzerior i min stad har tjänster via WAP? NOLL. Hur många ha en vanliga hemsida? De flesta.

Hur många är beredda att betala x tusen kronor för att tillverka WAP-tjänster och hålla dem vid liv och uppdaterade? Jag vet ingen, men det finns kanske någon.

 

Hur många användare skulle föresten gå in med WAP för att beställa pizza? Folk kommer att välja det enklaste, oavsett teknisk funktionalitet och prestanda. Folk kommer att ringa till sin pizzieria. Då får man dessutom möjlighet att prata ett par ord med dom, eftersom man känner dom.

 

Vissa teknikdårar (som jag själv och en del andra som skriver här) kommer att beställa sin pizza via WAP.

 

WAP är lite för teknikens egen skull.

Det finns i princip ingen praktisk nytta med det, mer än småsaker.

 

Vill jag kolla gulasidorna, kan jag ringa en polare och be honom kolla via sitt bredband. Eller så får jag vänta tills jag kommer hem eller kommer till vilken dator som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar som sagt WAP men Pizza beställs bäst via telefon och vanlig analog människoröst.

 

Nyheter däremot blir bra med Web eller WAP beroende på var man befinner sig. Den ena tekniken utesluter inte den andra.

 

Peace, man.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...