Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel efter installation


robban98

Rekommendera Poster

Hej.

Efter att jag installerat win98 och startar om datorn så öppnas ALLTID ett fönster som jag inte vill ha, fönstret heter Program och innehåller mappen Program.

Någon som vet hur jag skall få bort detta, lite besvärande tycker jag.

 

 

Mvh Robban

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 12:17:15 av robban98]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade samma problem jag med .,.

har för mig att det är för att W98 inte riktigt klarar detta med språk till 100%, kolla och se att du inte har både mapparna "program" och "program files", det är för att om du instalerra vissa program så envisas de med att instaleras i "program files" men W98 _vet_ att din progrma låda heter "program" men hittar inte de instalerade sakerna där ... för över alla program från "program files" in i "program" och ta radera "program files" . det brukar hjälpa .,.

 

sen när du instalera nya program och den frågar vilken mapp du vill instalera program i, ändra den alltid till att instalera i "program" ...

 

typ ...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inget svar på hans fråga??

 

Jag har bägge mapparna 'program' och 'program files' och inte öppnas det nån fönster då jag startat Windows.

 

När det gäller själva frågan så kan jag tyvärr inte svaret till 100%.

 

Börja med att skriva "sysedit" i Kör på Startmenyn. Då får du ett antal filer öppnade. Kolla i WIN.INI om det inte står något på radera 'run' eller 'load' (i början av filen).

 

Möjlig lösning nr 2: Skriv 'regedit' för att gå in i registret. Bläddra dig fram enligt följande: HKEY_LOCAL_MACHINE -> Software -> Microsoft -> CurrentVersion -> Run. Kolla om det finns någon genväg som öppnar fönstret.

 

Som du ser så är jag inte heller helt säker men det är bara testa lite. ;)

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jätte mycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problemet ligger i att ett program som ska starta automatiskt, har angett att till exempel följande program skall öppnas:

 

c:\program files\kalle\olle.exe

 

Om det finns en katalog som heter c:\program, så kommer den att öppnas istället. Det man som programmerare bör göra, är att alltid lägga citationstecken (") runt sökvägar. Så, nu får du göra det manuellt...

 

Kolla i registret (m.h.a. regedit), och gå till följande registernycklar:

 

HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

och leta efter program som försöker starta från c:\program files. De som inte har citationstecken, skall du lägga till det på, men bara runt programmet, inte dess parameterar... så...

 

c:\program files\kalle\olle.exe

ska bli:

"c:\program files\kalle\olle.exe"

 

medans:

c:\program files\kalle\olle.exe /login

ska bli:

"c:\program files\kalle\olle.exe" /login

 

Det finns nog en bunt program som gör detta åt dig.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår ibland efter en uppgradering av operativsystem, exempelvis från Windows 95 till Windows 98. Anledningen till att fönstret kommer upp är att Windows letar efter och vill öppna ett program som inte längre finns. Då öppnas mappen Program för att du själv ska kunna leta efter programmet.

 

Vilket program är det då? Svårt att säga. Titta i Autostart-mappen om något av dessa inte finns kvar. Alternativt kan det även finnas (som nämndes i ett tidigare inlägg) under någon av Run-mapparna i registret. Kan möjligtvis även vara något program i Win.ini, dock mindre troligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. run i registret är dum på det sättet att den kör på tills den hittar något som passar. När den kommer till program i sökvägen så anser den att man vill öppna mappen program med parametern "files/ollesprogram/start.exe". Extremt irriterande.

 

Du kan använda det lilla programmet msconfig (från kör) och använda den högraste fliken.

Leta reda på det onda programmet genom att titta efter en kombination av ett program som ligger i mappen program files och saknar citattecken. Sen är det bara att söka genom i registret alt. inaktivera autostarten.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...