Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog videkamera


Inge Bra

Rekommendera Poster

Vill kunna plocka in vissa bitar av filmer från videokameran till datorn - hur gör jag?

 

Antar att jag behöver ett kort - men det skrivs bara om digitala kameror nu mer.

 

Någon som kan tipsa mig om bra hårdvara och mjukvara - kanske till och med har liggande på hyllan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika lösningar:

 

1. Skaffa ett analogt capture kort (Miro DC50 tex).

 

2. Om du har materialet på Video8, kan du skaffa en digital 8-kamera. Dessa kan spela vanliga V8 kasetter och köra ut bilden på DV-porten.

 

3. Skaffa en digital videokamera och kopiera över ditt material till den nya kameran samt skaffa ett FireWirekort (IEEE-1394).

 

Vilken lösning som är bra beror på hur mycket material du har, vilken kvalitet du vill ha och hur framtidssäkert du vill ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mathias!

Du tycks kunna det här.

Jag har inte lust att köpa digital kamera, inte nu i alla fall.

Den jag har är en Canon UC5Hi8.

Om jag nu får tag i ett Miro DC50, vilket program föreslår du för att hantera det hela?

Bra kvalitet vill jag ju gärna ha och rätt mycket material har jag också.

Vill kunna använda vissa snuttar från filmerna både som dom är med ljud och valda stillbilder i min släktforskning. Jag har ju folk på bild som inte finns mer.

VH

Kjell

 

[inlägget ändrat 2001-11-27 23:24:17 av Inge Bra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Video-ut (gul plugg) på videokameran? I så fall kan du enkelt koppla den till ett grafikkort med Video-in (också gul rund plugg).

 

Ljudet drar du direkt ifrån hörlursuttaget till ljudkortet (finns det video-ut på kameran finns det förmodligen också hörlursuttag).

 

Detta samplar du sedan in med hjälp av gratisprogget VidCap (Se mer på http://www.daft.t.se under "Guider" och "Från TV till DivX")

 

Det som krävs i ditt fall är då förmodligen ett grafikkort med Video-in-funktion. (Asus V3800 Ultra har det t.ex.)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det följer med ett program med kortet, men dessa burkar vara begränsade på ett eller annat sätt.

 

Om du tror att du kommer att gå över till digital video senare, kan jag rekomendera Adobe Premiere 6. Det klarar både analog och digital video, men kostar en slant (runt 6-7000 kr).

 

Det finns massvis med funktioner och är relativt lätt att jobba med, men det krävs lite träning...

 

Några andra detaljer:

Jobbar du med digital video (DV) går det åt 220 MByte hårddiskplats per minut film (troligen lika mycket om du har analog video) för att få bra kvalitet (720x576 punkter, 25 fps).

 

Med windows 9X kan en fil max vara 4 GByte, vilket med snabb huvudräkning ger ca 18 minuter film i DV-kvalitet.

 

Vill du ha mer, MÅSTE du har Win-NT 4.0 sp6, Win 2000 eller Win-XP.

 

Det är allså per fil, du kan mycket väl ha 100 snuttar á 18 minuter som du klipper ihop i Premiere, men försöker du exportera till en fil kommer bara de 18 första minuterna med.

 

Det finns funktioner för "print to tape" och då kan du exportera rubber, om det så är 4 timmar långt.

 

Tänk också på att ha stora och snabba hårddiskar. Det är A och O.

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-27 23:41:57 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smyger lite OT här men...

Vill du ha mer, MÅSTE du har Win-NT 4.0 sp6, Win 2000 eller Win-XP.

Sitter själv med Pinnacle Studio DV under XP och det vägrar sampla längre än 18 min ändå. :(

 

Men det är naturligtvis med DV-kamera och Fire-Wirekort och inga analoga saker (som jag satt med innan).

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag som blandade in det. Det var du. Jag hänvisade till denna sida för att personen i fråga skulle förstå hur man använder programmet VidCap32 och INGET annat.

 

Förtydligar om det var oklart innan...

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program?

 

Sitter själv med Pinnacle Studio DV under XP och det vägrar sampla

 

Är du lika trött som jag? ;)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade inte att Pinnacle blaha var mjukvara, trodde det var det FW-kort.

 

Premiere klarar större filer.

Jag måste även säga att du måste ha NTFS, det hjälper inte att köra FAT på NT/2000/XP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kör jag NTFS eftersom jag har XP. :)

Tror faktist att det är en "bugg" i Studio DV som gör det. Förinställt för Capture är 18 minuter och 14 sekunder och den ogillar att man skriver något längre...

 

Och Premiere testade jag några gånger men fick ingen ordning på det. Man måste nog läsa 400 sidor manual innan man kommer igång känns det som. :/

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Premiere har en ganska hög tröskel, men har man väl kommit över den så gillar man det skarpt!

 

Jag tittat på WinXP i 10 minuter, jag hann inte se att det bara klarar NTFS... sorry..:))

 

Dessutom så stöder AVI-formatet max 4 GB fil (eller var det 2 GB?) (om man vill titta på sina alster i Mediaplayer). Använder man bara Premiere så kan filerna bli hur stora som helst. Vem påstår att det här ska vara enklet? ;))

 

[inlägget ändrat 2001-11-27 23:57:38 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blandar du in DivX i detta?

Man vill _aldrig_ arbeta med komprimerade filer när man redigerar.

 

Vi får väl ändå inte glömma det faktum att bearbetning av okomprimerad videodata i princip är omöjligt för normalkonsumenten :)

 

Någon form av komprimering används (nästan) alltid för budgetsystem, exempelvis vanlig DV (variant på motionjpeg) eller mpeg2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, får åka till kontoret och klappa Premiere lite under hakan imorgon och se om det vill umgås med mig då... ;)

 

Vem påstår att det här ska vara enklet? ;))

Ja inte f*piip*n vet jag men den jä*piip*n ljög i vilket fall. :)

 

Nu blir det sängen nästa. Imorgon är en annan dag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hann inte se att det bara klarar NTFS...

 

Stöder bland annat FAT32 oxå.

 

eller var det 2 GB?)

 

Tror det stämmer bra, är iaf min tidigare erfarenhet.

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många kort har codec som kan göra större filer än max tillåtet i .avi formatet. T.ex DC30+/Pro om jag inte minns galet.

 

Kan du använda s-video anslutning mellan din kamera och datorn så är det att föredra framför komposit, som inte är någon höjdare direkt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

 

Men mitt påstående står kvar - man VILL inte arbeta med komprimerad video, men man måste pga att man inte har 2 miljoner pengar att handla burkar för.

 

Som kompromiss är DV ett bra alternativ som räcker för de allra flesta behov.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska bli bra måste kameran ha spelat in det på det sättet (S-VHS/Video Hi8).

 

Spelar man gamla band (tex vanliga Video8) får man ut composit-signalen även på S-video, fast konverterad, och blir det sk*t i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...