Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

G-kort strul


Danne W

Rekommendera Poster

Fridens,

Efter att jag har installerat grafikkort och mer minne så startar datorn bara i felsäkert läge, det jag gjort är följande- g-kort Asus gf 2 mx 400 drivisar ok. Minne utöka från 2x64 till 2x64 + 128 datorn hittar bara tl 192mb Inga konflikter

Vad har jag missat??

Danne

 

 

Om ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud. Vad tyder då ett tomt på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta reda på om felet är minnet eller grafikkortet: ta ut endera och testa om det fungerar.

 

Låter dock som om det är minnet som strular, eftersom "datorn bara hittar" 192 MB. Om jag förstår dig rätt har du 4 st 64 meggare och en 128!? Ibland är det så att man måste ha samma storlek på minnena, eller att de måste sitta i par (2*64, 2*128 etc). Läs din moderkortsmanual (finns ofta på nätet om du inte har ngn tryckt).

 

Good luck!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Jag läser det till att du har 2 st 64 och 1 st 128. I och med att datorn räknar upp till 192 så fungerar en 64 och en 128. Prova att rucka lite på minnena fungerar det fortfarande inte så låter det som ett av 64-minnena gått sönder då du monterade i 128 kretsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag bara med 128 minnet.Testat alla varianter tycker jag ändå bara felsäkert läge.

Råd?

Danne

 

 

 

Om ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud. Vad tyder då ett tomt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ta ut grafikkortet (och ersätta med ett annat) för att bekräfta att det är fel på minnet?

 

Om ej: du har säkert fel drivrutiner till grafikkortet (eller hårdvarufel). Borde iofs gå att starta (icke felsäkert) i vilket fall...

 

Sista tipset: du väl inte fifflat med några skumma inställningar i BIOS? Det brukar finnas lite "delay time" eller vad det heter etc. Om du har det: testa att ladda default (CMOS) settings.

 

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är nåt fel på en av 64 meggarna, utan snarare så att ditt moderkort kanske inte klarar av singlesided dimmar, vilket brukar resultera i att bara halva modulen räknas upp. 2x64 + ½ 128:a med andra ord. Detta är inte helt ovanligt. Testa att köra bara med 128:an, får du bara 64MB då, så är det som jag säger. Kolla isåfall om du kan byta din 128:a mot en doublesided dimm.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Byter tillbaka till gamla g-kortet utan problem sätter dit nya kortet -felsäkert läge. Fan, vad jag hatar detta. Kan någon låna ut en Hilti så jag kan ge datorn en match...

Ideer någon. Drivisarna till nya kortet ligger där snyggt o prydligt.

Danne

 

Om ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud. Vad tyder då ett tomt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller testa ditt eventuellt felaktiga grafikkort i en annna dator, strular det där också så bör du ha isolerat felkällan...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat tipsen ovan utan att det hjälpte så skulle jag också kollat om det fanns en uppdatering av BIOS. Den åtgärden har iaf hjälpt mig vid ett par tillfällen.

 

/jkl

 

[inlägget ändrat 2001-11-26 18:38:51 av jkl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott folk,

Efter att stångat huvudet blodigt med detta h-e kort kom min kompis "freddan magic fingers" och också stångade huvudet blodig tills han gick in i bios och ändrade "irq enabled" Allt går nu på räls...

Tack för er snabba support.

Danne

 

 

Om ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud. Vad tyder då ett tomt på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...