Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

100% CPU


Widde

Rekommendera Poster

Hej jag har ett problem med min dator, jag sitter och jobbar och sen så börjar datorn gå segt som tusan. Trycker då CTRL+ALT+DeLETE och kollar processer då ligger Explorer.exe och tar 99% av cpu kraften. Vad är fel??? Jag tar end task och tar och kör igång NEW task exlorer och då är den nere i 5% ungefär och det går fortsätta arbeta..*klurigt* nån som kan hjälpa mig?

(ps jag har en 1400Mhz processor och 256 MB i RAM)

Den har ju funkat klockrent i 1 månad och jag har även installerat om den en gång... men felet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde nåt liknande i går, jag bytte namn på en fil från .exe till .iso och datorn knäade.

Jag provar att ta bort indexeringen på hårddisken så får vi se....

TN

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem i Win2000. explorer.exe hänger sig ofta och jag måste precis som du starta om processen.

 

Att 99% av cpu:n är upptagen är dock inget att oroa sig över generellt, det är snarare bra! Man vill ju att processorn skall utnyttjas maximalt, så att den kan avsluta beräkningar snabbare (även om just explorer.exe "aldrig" avslutas). Om den tuggar på med endast 10% kommer det ju ta längre tid :) Vet inte hur task manager presenterar belastningen, men jag antar att det är något slags genomsnitt (även om den ger intryck av att vara i realtid).

 

Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet i fråga dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det kanske är bra att den jobbar 100%, men det tror inte jag eftersom när den gör det så blir datorn seg som tuggummi och man kan knappt växla mellan programen eller knappt gå in på START-Program tex... Datorn blir seg som bara den...Men direkt jag avslutar explorer.exe och startar om den "tasken" så fungerar det smärtfritt igen *skumt*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

©¤¶¥¢ª†

Kan det vara så att du har ett moderkort med VIA chipset? Isånna fall, testa att installera de senaste 4-in-1 drivisarna till chipset... Drivrutinerna hittar du på Vias hemsida.

 

Hade samma problem med mitt AOpen AX6B Plus moderkort med VIA Apollo 266-chipset. Allting löste sig när jag installerade 4-in-1 drivisarna.

 

Hoppas det löser problemet!

 

 

// Copycat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har haft liknande problem med nintendo emulatorn Nesticle, gjord för win95. När man spelar ett nintendospel, och "fade effekter" uppstår i spelet(tex något blinkande) Så äter helt plötsligt explorer upp hela processorn genom att lägga sig på 80-90 % .

 

På min egen dator fungerar inte Nesticle överhuvudtaget, jag gissar på att det är för att jag har klenare processor.

 

Kör winXP pro eng.

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har nästan ett identiskt problem som du. Tre veckor klockrent och rätt som det är får explorer.exe spelet och segar ner datorn totalt. Jag har XP home svensk 1,7 Ghz P4 och 256 MB RAM. Är liksom du mycket intresserad av svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...