Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vinklar


Lars Lindqvist

Rekommendera Poster

Lars Lindqvist

Kan Flash 4 beräkna vinklar? Jag vill kunna anvönda matematiska beräkningar innehållande sin, cos och tan. Har provat men får det inte alls att funka.

 

exempel xx=1000

vinkel= 45

yy=1000*sin(vinkel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter väldigt knepigt.

 

Flash kan inte beräkna en vinkel på en linje som eventuellt ska ändras om det inte finns någon referens hela tiden.

 

I en triangel t.ex, så kan man ju ange två av vinklarna och eftersom summan totalt bara kan bli ett tal, så kan Flash räkna ut den siffran.

 

Ska man kunna ändra en vinkel i t.ex webbläsaren så blir det nog en hel del jobb att göra dessa beräkningar då det bara finns operatorer för dom vanlliga räknesätten.

 

Har du "Calculator" i menyn Help/Samples så kanske den exempelfilen kan ge lite ideér om hur det hela kan lösas.

Den är ett bra exempel på hur man kan göra beräkningar med variabler i Flash och har du inte den fla-filen så kan jag mejla den till dig.

 

Hoppas du hittar en bra lösning på detta.

-Kjell

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hm gruff gruff jag har inte tid att kolla om det är så just nu men jag skulle kuna tänka mig att Flash använder radianer istället för grader... radianer va nått i stil med 2*PI Grader typ nått sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2*pi radianer är ett varv eller 360 grader. 2*pi är ungefär 6,28.

 

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@

"If Arsenic Fails, Try Algebra"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...