Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användning av lmhosts fil


admin

Rekommendera Poster

Nån som kan svara på fäljande fråga.

Ibland när man i vissa nätverk så går det ibland j-ligt slöt innan man kan se dom andra datorern i nätet.

Om man definierar datorer i en lmhosts fil så att den läsaer in namnen direkt.

Går det snabbare då?

 

 

____________________________________________

Om man inget frågar...får man inget veta ¿¿¿

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast om du går in på "Nätverket" via skrivbordet. Då ska den ändå bekräfta att datorerna finns därute innan de visas i listan.

 

Om du däremot skriver \\DATORNAMN direkt i Start -> Kör bör du väl få någon (knappt märkbar) prestandahöjning.

 

Sist - lösningen funkar inte för datorer som får IP via DHCP

 

 

Mvh,

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har man då för nytta av att använda en lmhosts fil mot vanlig broadcasting?

 

 

 

____________________________________________

Om man inget frågar...får man inget veta ¿¿¿

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

Visst går det snabbare.

Om du inte har en databas som kopplar datornamnet till IP-adressen frågas varje dator (varje gång du begär en lista av datorer på nätverket) efter namn och nummer (det kallas netbios via TCP-IP om jag inte miins fel) vilket kan ta tid.

Jag tror att du får snabbare svar om du installerar MS netbeui-protokollet vid sidan om TCP-IP. Men då får du lite mer trafik på nätverket.

 

Mvh

 

Wannabe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LMHOSTS.SAM är den fil alla WIN-operativ (XP vet jag dock inte)scannar först vid "namnanrop". Man kan faktiskt kalla den för en lokal DNS.

 

Lägger man in maskinnamn och IP-adresser där så går det inte bara fortare, både DNS- och WINS-anrop blir överflödiga. Under många omständigheter är det enda möjligheten att komma fram till adressaten.

 

Tag varning: Byter namnet IP-adress och man glömmer bort att ändra i LMHOSTS, så står man där...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

LarsW, jag skulle nog vilja kalla "lmhosts.sam" för lokal WINS. Utrycket lokal DNS passar bättre in på filen "hosts".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...