Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programkonvertering


eugene

Rekommendera Poster

Undrar om det finns freeware alt. shareware- program som emulerar/översätter ett PC-program till Macintosh format?

 

Alternativt ett kommersiellt program till ett rimligt pris går också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver något som kompilerar om källkoden. Då måste du först skaffa källkoden och en kompilator, alternativt en de-kompilator som löser upp maskinkod till källkod för att sedan kompilera om den för det nya systemet vilket för det mesta kräver en massa handpåläggning och kodändringar.

 

Gäller det kommersiella program är ett par av momenten f.ö olagliga.

 

Hade allt detta varit så enkelt som du tycks tro, så hade vi aldrig haft några som helst problem med det här med PC- och Mac-program och IT-världen hade varit ett iofs underhållande krig fattigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

LarsW skrev:

"Gäller det kommersiella program är ett par av momenten f.ö olagliga."

 

Möjligen avtalsbrott mot licensen, knappast olagliga.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ett svar på din fråga! Ett utmärkt sådant också från Ulf T.

 

Det finns emulatorer som får Macen att låtsas att den är en PC. Visserligen en PC med ganska taskig prestanda. Det flesta PC-program går då att köra direkt. Jag vet att det har funnits några hårdvarulösningar som bestått av ett instickskort med i princip en PC på.

 

Sen har du också fått ett svar på svårigheterna med att kompliera om program mellan olika plattformar.

 

Jag kanske är lite överkänslig, men jag tycker det är en otrevlig ton i dina kommentarer till de svar du får.

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att köra PC-program på Macen är att emulera PC-miljön. Det finns två stora emulatorer som klarar detta: Virtual PC och SoftWindows. Jag har själv provat SoftWindows och tycker att det funkar bra. Men observera att du inte får en fullödig PC-spelmaskin bara för att du har emulatorn. Sök på nätet efter ovanstående program. En bra site (om du ska emulera vadsomhelst på en mac) är:

 

http://emulation.net/index.html

 

En liten detalj i sammanhanget är att det är ännu sämre med emulatorer åt andra hållet (mac på pc).

Lycka till.

 

Mvh

Ivan Bakran

 

[inlägget ändrat 2001-12-27 08:14:14 av ivanavi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag använder virtual pc 5.0 och tycker den fungerar utmärkt, klarar att använda win98 och ganska kraftkrävande program såsom t.ex photoshop och director 8. Det krävs dock att man har ganska hög dataprestanda på mac:en då minnet i den virtuella maskinen blir drygt hälften av det minne man tilldelar emulatorn

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...