Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win98,Nokia6150,Datasuit2.0,FujitsuB112


Krister Berg

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som har fått Nokians Datasuit 2.0 (kabeln, inte via IR) att fungera på en maskin med Windows98???

 

Får den inte att fungera på min Fujitsu Lifebook B122! På en annan bärbar (BEST "någon gammal modell") som jag har Windows 95 fungerar det utan problem.

 

Meningen är ju att det skall bli en virituell com-port som "modemet" skall "hänga på" och så blir det på maskinen med WIndows 95 men inte på den med WIndows 98, där hamnar den på fysisk Com1 och då går inte modemet alls, och jag kommer inte år att konfigurera någonting i 98 för "modemet" som installeras verkar inte riktigt finnas där, alltså jag kan se att det är installerat men jag kan inte göra några ändringar. Om jag tar bort modemet och lägger till det igen så blir det samma sam, Com1 och ej configurerbart!!! Dock fungerar det att kolla signal/batteri och att administrera telefonboken!!!

 

En lösning vore att installera Win 95 på Lifebooken och se om det fungerar då, eller att lägga in Windows 98 på BEST:en, men jag har vare sig orkat eller haft tid :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Per Magnusson

JOdå...på min funkar det. Använder det varje dag... Jag har en 6150, Datasuit 2,0 (2.00.016)och en toshiba 4030cdt.

I min maskin är datasuiten installerad mot com3...

com1 o com3 e ju "samma" port oftast...

Prova gå in i "/kontrollpanelen/modem/Nokia Data/Egenskaper" och ändra..

 

Fast jag lurar oxo på win95 för att få fart på IR-porten...

Good luck...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Magnusson

Glömde en sak...

du har väl data-abbonemang på nallen???

Det funkar inte med ett vanligt tal abbonemang....

Prata med din kundtjänst.

Euro tar 20kr/månad för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först svar på ditt sista inlägg, jorå jag har det! Fast en jobbarkompis kör via Telia utan att ha det och det fungerar!!!

 

Jag har inte forskat i det hela men jag tror inte det är nödvändigt för tal och data är egentligen "signaler som signaler". Så troligen är det bara för att man skall få ett nummer till för att andra skall kunna ringa till ens "data-nummer". Fast jag är inte säker om det är så, fast det fungerar för honom!!!

 

Sedan var det själva modemet, problemet är alltså att jag inte kommer åt att ändra/configurera det installerade modemet. Det var då jag började misstänka att det var Win98 som inte klarade av att få modemet installerat.

 

Vidare så är det inte så att det blir "samma port", Com 1 & Com3 - däremot så brukar man låta den fysiska Com1:an dela IRQ med den fysiska Com3:an.

 

När man installerar Datasuiten så genereras en virituell Comport, Com3, denna styrs sedan över till Com1...

 

Nä, jag får nog testa med att installera Win95 på maskinen. Får jag inte då till det får jag prova med IR på 95:an istället...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...