Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Iiyama Visionmaster Pro 511


JT

Rekommendera Poster

Jag funderar på att införskaffa denna skärm, men tyvärr finns den inte att beskåda på plats i någon affär. Är det någon som har använt den och som kan uttala ett omdöme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JT,

 

Hade varit intressant att få veta varför du funderar på just den här skärmen? 22" med 20" synligt, precis som de flesta 21"-skärmar.

 

Pris: 9744:- inkl. moms. (Dustin)

 

Max. upplösning enligt iiyama.se 1920x1440@70Hz.

Max. upplösning enligt Dustin 1800x1440@73Hz.

Rek. upplösning enligt iiyama.se 1280x1024@85Hz.

Rek. upplösning enligt Dustin 1280x1024@102Hz.

 

Bara ovanstående borde få dig att tänka efter en gång till. Om inte en skärm i den storleken klarar *minst* rek. 1600x1200@85Hz så går den bort, enligt mig.

 

Har du dessutom funderat över varför den inte finns att beskåda? Antar att du bor i en hyfsat stor stad.

 

Hade ett par Iiyamaskärmar till påseende för drygt ett år sedan (19"), både skuggmask och gallermask. Dom blev inte kvar. Omöjligt att få till en bra bild.

 

Om du nu bor i en hyfsat stor stad och har möjligheten, köp då en skärm lokalt, titta innan, öppet köp mm. Komponenter kan man med fördel handla på distans men skärmen är ju så pass viktig att det kan vara bra att ha närkontakt med supporten s a s.

 

Har du dessutom dom pengarna att spendera borde det inte vara några problem. Vill du bara köra i 1280x1024@>85Hz så kan du t o m få någon tusenlapp över om du väljer en 19".

 

/jkl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Iiyama Vision Master 510 Pro (22" diamondtron).. den klarar 1600x1200 i 120Hz iaf, testat med ATI Radeon8500, och ger hyfsad bild för pengarna (~10 000 kr ink moms) och borde således vara bättre?

 

2048x1536 stannade vid 75Hz, om det var skärmen eller kortet vet jag inte ;)

 

--

 

Däremot bör du verkligen inte köpa en dylik tingest "i säcken" såvida du inte har tid och ork att ev. byta ut den tills du fått ett ex. som ser bra ut. Jag köpte min lokalt i Eskilstuna, under dustins prisnivå (som var billigast enligt pricerunner). Tre års på platsen service ingår, rätt praktiskt...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Anledningen til att jag är intresserad av den är dels p.g.a. det relativt låga priset, höga upplösningen, 2 D-Sub (så att man kan ansluta den till två datorer), samt bra betyg i ett test: http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,58265,pg,2,00.asp

 

Enligt produktbladet som jag laddade ner från Iiyama.se, så ska den klara 1600x1200@88Hz.

 

Jag bor i Stockholm och känner till två affärer där man kan titta på skärmar: Mycom och Skribofont. Dock säljer de inte Iiyama. Vad var det för modeller du testade?

 

Heta kandidator är även dessa:

Hitachi CM828, 21" (19.9" synligt), 1600x1200@90Hz (?), 9006 kr

Sony CPD-G520GST, 21" (19.8" synligt), 1600x1200@105Hz (?), 10630 kr

Samsung 1200NF, 22" (20" synligt), 1600x1200@96Hz, 9178 kr

 

Länkar:

http://www.sonystyle.com/vaio/displays/cpd_g520.shtml

http://www.hitachidisplays.com/products/21_827_828.htm

http://www.samsung.se

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600x1200@88H är väl knappast "hög upplösning" för en 20"+ stor skärm tycker jag...

 

Sonyskärmen är förmodligen inte helt fel alls, särskilt inte om du kan titta på den först. Är förmodligen mycket trevlig.

 

Den jag "tittade på" var alltså Iiyama VM Pro510, har BNC+Dsub så den klarar två anslutningar osv.. låg på 10 250 sek i våras.

 

Tester utförda av: pcworld, cnet, zdnet osv bör man nog ta med en nypa salt btw - har jag lärt mig :)

 

-

 

Gonatt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Tester utförda av: pcworld, cnet, zdnet osv bör man nog ta med en nypa salt btw - har jag lärt mig :)"

 

Hear, hear..!!! Håller absolut med!!!

 

Skulle jag köpa någon av ovanstående skärmar obesedda, hade det blivit Sony-skärmen.

 

Vill du absolut ha en Iiyama-skärm föreslår jag att du ringer Iiyama Nordic AB på 08-564 725 00 och frågar var du kan beskåda deras produkter i Stockholm. När jag var spekulant på en dylik så fanns ett erbjudande som gick ut på att man fick lämna tillbaka skärmen om man inte var nöjd, "no questions asked...", kolla om det fortfarande gäller.

 

Annars, som sagt, dina ögon måste avgöra vad som passar *dig* bäst. Ta dig tid och studera alternativen.

 

/jkl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen. Jag upptäckte dock att Sonyn var dyrare än det pris jag först angav. 12119 kr kostar den på itbutikken.dk. 14178 kr kostar den på Skribofont. Men jag antar att garantiärenden behandlas direkt av tillverkaren på platsen så att man slipper skicka tillbaka skärmen till Danmark ifall jag beställer från itbutikken.dk?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställer du online (utan att titta först) så har du juh din ångerrätt att utnyttja btw ;)

 

Garantiärenden beror juh på vilken tillverkare. Är det Iiyama så handhar dom alla serviceärenden på plats iaf.

 

I övrigt håller jag med jkl - men det är några tusenlappar till.

 

Kan förresten avslöja att med skärmar i dessa mellanklasser så hänger väldigt mycket på ditt grafikkort. Mitt gamla Elsa GF2GTS presterar en väldigt suddig bild om man jämför med ett modernt ATI- eller Matroxkort. Samma sak gällde tyvärr bland annat Hercules nya GF3-kort - rätt trist.

 

--

/Weyland

 

PS. http://www.smedata.se säljer bland annat Iiyama om det är dom du är ute efter - har dom ingen i lager tar dom in, prisförfrågningar besvaras oxå.

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...