Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avstängd!


Blue

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan systemadminstratör på mitt jobb förbjuda mig och alla andra på företaget att kolla sina mail på Hotmail, när man sitter på jobbet? Hon säger att det finns risk för virusspridning.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klart hon kan. Hon kan t.o.m stänga av din uppkopling om man inte följer företagets policy.

Att företagen inte vill att man använder Hotmail är inte så konstigt. Mail som du öppnar i Hotmail kontolleras ju inte av företagets virussystem. Företag som har väl fungerande virusskydd för attachments i mail blir ju sårbara om de anställda använder web-baserade mailtjänster.

 

Det finns säkert andra åsikter om det här, men linan är ju faktiskt förtagets egendom och de har rätt att bestämma vad den används till. Jämför t.ex med telefonen där i alla fall mitt företag spärrat t.ex 071-nummer.

 

MVH// Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Kan systemadminstratör på mitt jobb förbjuda mig och alla andra på

företaget att kolla sina mail på Hotmail, när man sitter på jobbet? Hon

säger att det finns risk för virusspridning.

 

Det är ju hennes jobb att se till så nätverket och allt fungerar,och hos dom flesta i alla fall större arbetsplatser så får alla inklusive chefer skriva på ett avtal/förbindelse att följa dom bestämmelser som finns gällande datorer och nätverk, både du och admin kan faktiskt straffas om något allvarligt händer,t.ex. att ett virus ödelägger servrar m.m.,och det kan spåras till dig,det kan ju handla om miljonförluster för företaget.

Så visst har din systemadministratör ALL rätt att stänga dig eller vissa applikationer hos vem hon vill om hon anser att det gör skada för företaget.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Din systemadministratör kan nog göra precis vad han/hon vill för att upprätthålla säkerheten i nätet, det är deras utrustning och nätverk, och det är också de som drabbas om något går fel.

 

//Hobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du blir avstängd så borde det fortfarande gå att gå runt det genom att använda nån gratis proxyserver på nätet (finns flera), och ansluta genom den.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-30 23:59:28 av Jack Tramiel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du blir avstängd så borde det fortfarande gå att gå runt det genom att använda nån gratis proxyserver på nätet (finns flera), och ansluta genom den.

 

 

Ser detta svar som en direkt UPPMANING till att försöka kringgå säkerhetsföreskrifter hos ett företag.

Vore jag systemadministratör/datatekniker på detta företag, skulle jag inte tveka, utan stänga möjligheten till att kunna nå dessa adresser.

 

Mycket ska man läsa...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...