Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nackdelar med BSD?


Joakim Andersson

Rekommendera Poster

Joakim Andersson

Jag sitter just nu i uppgraderingstankar. En ny server är på gång och det är åter dags att välja os till den.

 

Jag har tidigare använt Redhat och har varit rätt så nöjd. Nu tycker jag dock att linux börjar gå ifrån det som jag tycker om med det att det är ett underbart server-os. Bara en massa guider och annat krafs.

 

Då kommer ju BSD in i bilden och jag fungerar på FreeBSD.

 

Vad finns det för nackdelar med det jämfört med att använda en linuxdist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mycket om Linux och absolut ingenting om BSD men är inte Debian ganska fri från guider och primärt anpassat för att användas som ett server-OS?

 

Mvh

Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer ju BSD in i bilden och jag fungerar på FreeBSD.

 

Vad finns det för nackdelar med det jämfört med att använda en linuxdist?

 

Största nackdelen med FreeBSD är mycket sämre hårdvarustöd än Linux, särskilt för sk crappig HemPC hårdvara, det ska väl vara lite proffsigt...

 

Vare sig Debian eller Slackware är neddummade, Debian kör på att vara ultrastabilast och borde väl vara en bra server rekommendation för den paranoide ?

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Annars så är NetBSD mer inriktad mot server-sidan, medans Open & Free är mer inriktat på Workstation-sidan.

 

Jag installerade själv en ny server med NetBSD igår, and den hittade min IDE-hd, adaptec 2940au, 3c905c-tx-m, nåt pci-grafikkort och installerade hur fint som helst.

 

Burken är en gammal p100 med nåt moderkort jag inte kommer ihåg vad de heter just nu.

 

www.netbsd.org

ftp.sunet.se/pub/NetBSD/

1.5.2 är senaste och floppys heter boot1.fs & boot2.fs och finns under i386/installation/floppy

 

Skrivs med rawrite eller motsvarande.

------

Annars så finns Suse 7.2/3 oxå.

Om du gör en DMZ install eller ett nätverks-inriktad install, så har du yast om du vill använda ett shell-grafiskt verktyg, annars kan du hacka filerna själv.

 

Suse hittar 85% av din hårdvara direkt, även isa, pnp mfl.

 

//R.

 

[inlägget ändrat 2001-11-16 10:11:41 av Rikard Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...