Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP låser sig, varför?


JohnLöv

Rekommendera Poster

Jag har för mig att XP inte kunde låsa sig? Det var tydligen fel. Mest när man surfar så låser det sig. Jag har uppdaterat senaste drivrutiner för XP. Både Live Value och nvidia.

 

Har ett Asus 7700 deluxe. I 3D-spel flimrar det konstigt, verkar vara något fel. Det går att spela men det hackar till i grafiken.

 

Vad ska jag göra för att lösa problemen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att XP inte kunde låsa sig? Det var tydligen fel.

 

Jepp, det kan minsann låsa sig lika hårt som tidigare Windows. Bara inte lika ofta...

 

Mest när man surfar så låser det sig. Jag har uppdaterat senaste drivrutiner för XP. Både Live Value och nvidia.

 

Det är ju bra, det gör att det låter som att du antingen har överklockat processorn eller grafikkortet eller har för extrema värden i BIOS ex för minnena.

 

Har ett Asus 7700 deluxe. I 3D-spel flimrar det konstigt, verkar vara något fel. Det går att spela men det hackar till i grafiken.

 

Låter som du kör datorn för mycket på max som sagt, prova att ändra värdena i BIOS till "default". Ladda ner nvmax, om du inte har det, och kolla att grafikkortet inte är extremt klockat; http://www.nvmax.com/

 

Sen beror det ju på vad du har för dator i övrigt, men det ovan är rätt troliga fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte överklockat någonting.

 

Hur kollar jag om värdena för minnena är för extrema i BIOS?

 

Jag undrar också om det kan vara något med värmen. Vad är det normala?

 

Ska ladda ner nvmax, tack för tipsen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna att jag endast har 128 MB ram. Har en 1000 Mhz Athlon.

 

När jag kollar på cpu-användning så är värdet uppe i 100% när jag använder photoshop. Detta kanske inte är så bra? Jag kanske har för slö dator, är det därför datorn låser sig?

 

Tacksam för mer hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna att jag endast har 128 MB ram. Har en 1000 Mhz Athlon.

 

Ska fungera ändå. Fast det kan bli en del onödigt swappande. Har du en väldigt lånsam hårddisk kan det ju vara en potentiell hängningskälla med en så snabb processor och fel sorts grafikkortsdrivisar. 256MB är att rekommendera till XP, liksom att kanske prova även med äldre Detonator eftersom stabiliteten kan skilja lite mellan olika kort. Annars funkade Detonator XP 21.83 bergstabilt hos mig, men jag kör 22.80 Beta istället som är snabbare - det är ändå bara 3DMark2001 som kraschar hos mig med mina "extrema" inställningar så det gör inget ;-) Har du ett moderkort med VIA kretsar bör du nog kolla att du har senaste "4in1", liksom att du kanske bör kolla om AMD har några speciella Win2k/XP fixar för Athlon på sin site. Finns en sån tex på Windows Update.

 

När jag kollar på cpu-användning så är värdet uppe i 100% när jag använder photoshop. Detta kanske inte är så bra? Jag kanske har för slö dator, är det därför datorn låser sig?

 

Att CPU:n ibland är uppe i 100% är inget konstigt, men ligger den där länge är något fel. Det kan juh vara andra hårdvarudrivrutiner som spökar, gå igenom dina PCI kort och kolla att du har senaste drivrutiner och inga konflikter. Kör du Photoshop 6.0 är det värt att uppgradera till 6.01, eftersom 6.0 sög mycket minne, sen är det även viktigt att ställa in inställningarna för swap internt i Photoshop på rätt sätt - läs manualen. Kolla även Windows virtuella minne, att det är rätt inställt, jag har haft så mycket som 460MB minnesanvändning i XP när jag kört en hel kväll utan att ha kört några speciellt tunga apps så är swappen felinställd hänger det sig. Kolla även att IE har fått tillräckligt stort cache, eftersom du säger att det hänger sig när du surfar. Visst kan värme orsaka hängningar, men det beror oftast på just överklockning, som sagt - ställ BIOS i default, det alternativet måste finnas. Sen kanske du behöver kolla att fläktarna i lådan inte dammat igen förstås ;-)

--klipp--

[inlägget ändrat 2001-11-16 08:56:44 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat drivrutinerna till BIOS, Abit KT7A. Höjde swapen till 460 MB.

 

När jag lyssnar på musik och surfar låser det sig ofta. Jag testade mig fram och kom på att när jag inte har cd-skivor i cd-brännaren och DVD:n så låser sig inte datorn. Tänker att jag kanske inte ställt in rätt på primär/sekundär på cd-enheten.....?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...