Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två ljudkort i samma dator?


Elq

Rekommendera Poster

Har en dator med ett Sb-live 5.1. och tänkte sätta in ett ljudkort till. Anledningen är att jag vill ha tillgång till Xg-midi som finns

på det Yamahakort som jag tänk sätta in.

Vill samtidigt ha kvar Sb-live´s soundfonts.

Med tvåljudkort uppstår det vissa frågetecken

som jag gärna skulle vilja ha tips och råd om. Hur löser man det med signal kabeln till förstärkaren när man nu har två line out?

Man vill ju inte hålla på och ändra med signalkabeln fram och tillbaka.

Kan en kabel från ena kortets line out till

det andra kortets line in vara en lösning?

Hur skall man i multimedia-egenskaper göra vid val av enheter?

Kan man i ett sequencerprogram, Cakewalk t.ex

köra några spår som använder Yamahakortets midisynth och samtidigt köra spår som använder soundfonts?

Som sagt, tips och råd om att ha två ljudkort i en dator motages med tacksamhet. Kanske finns det någon bra sida på nätet som tar upp ämnet ifråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tvåljudkort uppstår det vissa frågetecken som jag gärna skulle vilja ha tips och råd om. Hur löser man det med signal kabeln till förstärkaren när man nu har två line out?

Jag har själv två ljudkort i datorn men har kanske inte tänkt lika långt som du. Jag har helt enkelt två uppsättningar högtalare. Det ena ljudkortet använder jag bara till spel (för kompatibilitet) och till det har jag ett par billiga 250-kronors aktiva högtalare. Det andra använder jag för musik. Antar att du skulle kunna skicka signalerna genom en mixer, men jag har ingen aning om vad en sån kostar. Jag testade en sån där Y-koppling för RCA-pluggar en gång men en gammal dator. Men jag tyckte ljudkvalitén blev sämre då. Vet inte hur nyttigt det är för ljudkorten heller..

 

Man vill ju inte hålla på och ändra med signalkabeln fram och tillbaka.

Om du kopplar ljudkorten till en vanlig förstärkare så är det ju bara att välja signalkälla annars, istället för att koppla om signalkablarna varje gång.

 

Kan en kabel från ena kortets line out till

det andra kortets line in vara en lösning?

Då måste du ju swappa kablar så fort du vill sampla något. Eller?

 

Hur skall man i multimedia-egenskaper göra vid val av enheter?

Tja, du väljer det ljudkort du vill använda som default i Windows. I sequncerprogrammet tror jag de inställningarna förbigås iaf. I de flesta seriösa program kan man välja enhet. Den inställningen överrider då den i Multimedia-inställningarna.

 

Kan man i ett sequencerprogram, Cakewalk t.ex

köra några spår som använder Yamahakortets midisynth och samtidigt köra spår som använder soundfonts?

Om sequencerprogrammet klarar två ljudkort beror nog på programmet. Cakewalk har jag inte kört. Och Cubase försöker jag fortfarande lära mig. Annars går det bra att köra korten samtidigt. T.ex. köra ett spel och spela en MP3:a med det andra kortet samtidigt.

 

En sak till. Om du, som jag, är nybörjare på MIDI och sequncerprogram så tar jag tacksamt emot hjälp på den fronten. Jag kommer visst aldrig igång med mitt musikskapande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm...

köp en mixer?

 

Försöka leka hemstudio utan mixer är i pricip dömt att misslyckas, ett inköp rekommenderas varmt :-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte köra lite budget och lägga ihop ljudspåren i ett ljudbehandlingsprogram som Cool Edit t.ex.? Svårare att synka grejerna kanske, men det borde ju funka.

 

Så... hur mycket kostar en mixer? Kan du rekommendera någon bra i budgetklassen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...