Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera adresser, en mailbox.


Bernt_

Rekommendera Poster

Hepp!

 

Har en användare som jag har lagt upp flera adresser på i Exchange. Finns det någon möjlighet för användaren att välja vilken adress han ska skicka/ta emot ifrån i outlook?

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Microsoft Outlook har inte den funktion vad jag vet. (användar Outlook på jobbet och har inte hittat den funktionen)

Men om du installera "Outlook express" har du den funktionen med en gång när du väljar "Nytt Mail".

 

Hvh

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör Outlook 2000 och vill inte använda Outlook Express, men tack för svaret ändå. Någon som vet något annat sätt?

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar väl bara om Outlook 2000 är konfat för "Endast Internet". Dessutom så är det ett konto (mailbox) med flera adresser. Alltså, det går att skicka till mailboxen med tex user@domain1.se och user@domain2.se osv, men användaren kan inte välja vilken adress som ska användas när han skickar.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enkelt !

 

Gå in i kontrollpanelen under epost.

Välj aktuell profil, under "Tillgängliga Informationstjänster" klickar du på "MS Exchange server" i egenskapsrutan som dyker upp väljer du "Avancerat" och i rutan "Öppna följande postlådor" väljer du de postlådor som skall vara tillgängliga i Outlook.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar om man har en mailbox till varje adress. Men har man som i detta fallet flera adresser till en mailbox så funkar inte det.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För enkelhetensskull...

 

Varför inte bara skapa nya mailboxar till denna person? Han kan ju vara "ansvarig" för samtliga. Det är några minuters jobb..

 

Dessutom löses ditt problem om jag förstått det hela rätt?

 

Finns det någon anledning till att inte ha flera mailboxar? De nya kan ju vara "hidden" om inte annat.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-10 15:58:56 av zenobia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, om han väljer "skicka nytt mail" och går in i menyn "visa / alternativ" så bör det väl gå att välja vilken adress som man skickar ifrån (samt returadress osv)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Weyland, går ej.

Visst zenobia, det går utmärkt. Ville bara kolla om det gick att göra som jag tänkt först.

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bernt!

 

Jag tror att ditt problem går att lösas, utan att lägga upp flera mailboxar.

När din användare skickar mail, bör han/hon gå in i Options och i "Have replies sent to" välja den adress som mottagaren skall svara på. Problemet med denna lösning är att Display Namnet (om ni använder det utåt)kommer att vara detsamma, men det kanske inte spelar någon roll. Hur det ser ut om man disablar det, vet jag inte men det kanske är värt ett försök.

 

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, ska höra om han är nöjd med det.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...