Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisksköp


Bj0rN

Rekommendera Poster

Går i köp-av-hårddisk-tankar just nu och undrar om det är någon här som har nåt bra tips om någon bra webshop eller liknande där jag får billiga och bra (läs stora och snabba) diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du 2 addresser som har samandrag av de billigaste ställena:

http://www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp

http://se.pricerunner.com/Home.jsp

 

Jag skulle nog rekomendera en Western Digital 80gig, stor disk och är mer prisvärd per gig jämfört med 100gig disken. Har för mig att den låg runt 2190 eller något liknande.

 

Se upp för IBM diskar eftersom IBM har en hög felprocent för närvarande på sina diskar.

 

/Surfarn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Varför inte en IBM-disk? Ungefär som när man ska köpa bil, det finns volvo, saab, folka, osv, och så finns det BMW och Mercedes... (BMW=IBM).

Faktum är att IBM regerat länge på hårddiskfronten och i synnerhet i dagsläget, i de tester jag sett med hårddiskar genom åren finns det många bra disktillverkare, men den tillverkare som i princip vinner hela tiden är just IBM, skulle de ngn gång inte vinna ett test så ligger de någon bråkdel efter vinnaren.

Deras diskar är tysta, snabba och driftsäkra och kostar inte speciellt mycket. Det senaste testet finns att läsa på Toms hardware: <www.tomshardware.com>. Det kan man kalla fina recensioner!

PS. På Toms Hardware finns även äldre tester som pekar i en viss riktning. DS.

 

/Gunnar

 

[inlägget ändrat 2001-11-07 23:46:26 av Gunnar3 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att IBM regerat länge på hårddiskfronten och i synnerhet i dagsläget

 

Tvärtom. Just för tillfället dras de med stora produktionsproblem och hårddiskarna tycks ha en väldigt hög felprocent.

 

Jag har själv två IBM-diskar som funkar perfekt. De bästa hårddiskar jag någonsin haft. Men de är inköpta för ett år sedan. I dag skulle jag definitivt inte rekommendera någon att köpa IBM. Inte förrän man vet att de fått ordning på sina prylar igen.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn G,

 

Vi verkar överrens om att IBM generellt gör väldigt bra diskar!

 

Att de har kvalitetsproblem är mer än jag vet just nu, tråkigt för dem isf.

 

"Tvärtom. Just för tillfället dras de med stora produktionsproblem och hårddiskarna tycks ha en väldigt hög felprocent."

 

Tycks hårddiskarna ha en hög felprocent? Fel ordval från din sida eller är det verkligen så illa att de inte vet mer själva? Vilken är din källa och hur yttrar sig isf produktionsproblemen, väl så intressant att veta det som att få veta att de HAR problem. Vore alltså intressant att få veta lite bakgrund till deras problem Björn!

 

/Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks hårddiskarna ha en hög felprocent? Fel ordval från din sida eller är det verkligen så illa att de inte vet mer själva? Vilken är din källa och hur yttrar sig isf produktionsproblemen, väl så intressant att veta det som att få veta att de HAR problem.

 

Debatten om det här har varit vild på massor av hårdvarusajter i världen.

 

Jag har inte följt det hela sådär enormt noga, men vet att IBM länge förnekade några som helst problem, till slut medgav de att de hade problem med åtminstone en modell, en GXP75-variant om jag minns rätt (kanske har de medgett problem med fler modeller men det är i så fall mer än jag vet).

 

Dock har massor med folk rapporterat problem även med andra nya IBM-diskar. Men det här bygger ju inte på någon vetenskaplig undersökning, det skulle ju kunna vara så att deras felprocent i själva verket är normal, men att det är fler än vanligt som klagar offentligt bara för att IBM är i blåsväder.

 

Men med tanke på att det finns hårddisktillverkare som gör precis lika bra prylar som IBM (Western Digital till exempel) så finns det ingen anledning att ta risken med en IBM förrän man vet vad det är som pågår... hårddiskkrascher är inget skoj.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle inte påstå att 75 och 60GXP diskar är driftsäkra.

 

Är visserligen drabbad (3 av 3 diskar på ett år har gått sönderr, alla IBM).

 

Vad jag vet har inte IBM sagt att det är ett tillverkningsfel utan att det är andra problem med serien (vilket leder till mycket dålig garanti).

 

Jag vågar påstå att IBM för tillfället har den högsta felprocenten som någonsin existerat bland hårddiskar (i alla fall över de senaste åren).

 

Jag har sett många ha problem med 60GXP serien också vilken verkar lida av liknande problem som 75GXP led av, även om dom inte är lika många.

 

Vet inte hur det går men IBM stämms för sin 75GXP serie (jag hoppas fan dom förlorar som fan på det, det är inte sjysst att sälja diskar med en sådan kvalitet och sen inte erkänna något fel).

 

Rekommenderar Western Digital (grundar det på de få klagomål jag hört om dom samt prestandan).

Och Seagate där jag grundar det på förutom få klagomål och bra prestanda utan även en mycket kort tids erfarenhet.

 

i de tester jag sett med hårddiskar genom åren finns det många bra disktillverkare, men den tillverkare som i princip vinner hela tiden är just IBM, skulle de ngn gång inte vinna ett test så ligger de någon bråkdel efter vinnaren.

 

Jo, det är ju det dom säljer på..

Men testerna nämner (har inte sett nån som gör det) inte kvaliten. Det är visserligen mycket svårt att avgöra kvaliteten på en hårddisk men det spelar mycket stor roll. Kvaliteten går långt före prestandan tycker jag, alltså begick jag ett stort misstag då jag valde IBM hårddiskar.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så finns det ju Mercedes, kungen bland bilar. Mercedes=Seagate Barracuda IV. Varför då köpa en BMW som bara har motorstyrkan men saknar kvalitet?? BMW=IBM. Måste medge att det var en helt korrekt liknelse av Gunnar3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, kul liknelse Kojak1.

Kvalitetsmässigt ligger de båda tyskarna BMW och Mercedes lika.

Lite vid sidan av:

En vanlig bil sätter man sig i och kör iväg. (Hit hör i de flesta fall även Mercedes då de tenderar att bli onödigt svulstiga och tunga, annars suveräna bilar!)

En BMW klär man på sig och kör sedan iväg.

 

Nåja, uppenbarligen är det flera som påpekar IBMs höga felprocent, nu vet man det (dock är det fortfarande ingen som lyckats förklara lite mer ingående hur eventuella brister uppenbarar sig, kraschar den eller beter sig driven skumt eller vad?). Väldigt synd för annars är det förb bra diskar! Kompisen har precis köpt en 40GB 60GXP-disk till sin nya dator, får se hur den håller!

 

PS. Det här med garanti, brukar det vara 3 års fab.garanti på en ny hårddisk? Isf så bör man få ut en ny alt. en likvärdig på garantin om IBM:en skulle bete sig onormalt.. DS.

 

/Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, du har helt fel de är inte alls lika kvalitetsmässigt. Skärpning nu och titta lite mer på Trafikmagasinet. Så till IBM har haft 1st 75GXP som gått sönder och 2st 60GXP och detta inom en period på 3veckor. Felet ligger i att de som produceras i Ungern är lite felkonstruerade. Som alla vet så "rör" sig metall vid värme, och detta är problemet med diskarna när dom blir varma så börjar det låta och knastra huvudena kommer fel diskarna vibrerar osv. OBS!! Detta fel är bevisat.Ifall jag inte minns fel så var det anandtech.com som hade en artikel om detta. Så gör inte det misstaget att köpa en BMW och blåsa på några 100meter åt gången som en tönt på motorvägen(till och med en apa kan trycka gaspedalen i botten), när man kan glida som en kung i en Mercedes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså effekterna av värmeproblem som är problemet för IBM:s del, korrekt? Med andra ord bör man se upp så att man inte låter disken bli onödigt varm, låter rimligt! Jag har själv en 34GXP som är superb, men den kan bli väldigt varm (jag har fö en del värmealstrande delar som höjer temp inne i chassit), har mätt upp till 50-60 grader på diskens kretssida med sk thermo-cable, det tycker jag låter ganska mycket och självklart så påverkar värmen livslängden. I dagsläget så har ju många nya datorer först och främst kraftiga processorer som alstrar mycket värme, men även tunga grafikdelar, diskar, cd-emheter osv. En nätdel idag rekomenderas ligga på minst 250W, helst över 300W, och faktum är att höga effektuttag generellt leder till hög värmeutveckling. Kollar man chassi-temperaturen så finner man snabbt att den lätt kan stiga till 30 grader eller däröver. I en äldre dator, en gammal pentium, blir temperaturdifferensen högst ett par grader mot omgivningen, således en mer gynsamm miljö för de komponenter som finns i burken. Idag är det ofta både trångt och varmt...

 

Och Kojak1, det där med bilval är självklart en smaksak. Du förderar en stor Merca medan jag en BMW 540IA (en sådan jag har). Vad jag ville framhäva var att rent kvalitetsmässigt (det som innefattas i det begreppet!) så ligger tyskarna på samma nivå, det var inget personligt angrepp mot din bilsmak, även jag kan tänka mig en fin merca!

Vad gäller trafikmagasinet så är de precis som alla andra testare i hög grad subjektiva, trots att de verkligen försöker vara objektiva (deras syfte och mål). Men det är fortfarande människor som bedömer och analyserar och så längde det är det så får vi räkna med en hög grad av subjektivitet. Vad gäller trafikmagasinets ståndpunkt mellan BMW/Merca ska jag låta vara osagt. För övrigt tycker jag att just trafikmagasinet hakar upp sig på fel saker i många fall, vilket sänker/höjer en bils poäng förhållandevis omotiverat ibland.

Vi låter det här med bilarna vara nu och ska det här inlägget fortsätta så låt det handla om hårddiskar.

 

/Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså effekterna av värmeproblem som är problemet för IBM:s del, korrekt? Med andra ord bör man se upp så att man inte låter disken bli onödigt varm, låter rimligt!

 

Ja, alla rapporter tyder på att det är värmeutvecklingen som orsakar krascherna. Men man kan inte "se upp" med det här, man kan inte göra något åt det. Vi snackar inte om hög temperatur i lådan utan om intern värmeutveckling i hårddisken som du inte kan hindra. Att sätta en fläkt att blåsa på hårddiskarna hjälper liksom inte i det fallet. En hårddisk är ju inte konstruerad som en processor (platt och tunn) där man effektivt kan kyla ytan med fläns/fläkt. En hårddisk ska helt enkelt inte generera så mycker värme, och gör den det är man illa ute.

 

Jag har alltid gillat IBM:s Deskstar-serie, men jag skulle aldrig köpa en sådan just för tillfället. Gör man det får man skylla sig själv när den kraschar.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar ha rett ut frågan om IBM:s hårddiskar någorlunda. Intressant diskussion faktiskt!

Naturligtvis bör man agripa värmeproblemet där det uppstår, dvs inuti enheten. Men det kan bara tillverkaren åtgärda genom omkunstruktion av denna. Om man nu har en IBM-disk tycker jag iofs ändå att man bör placera denna på ett sådant sätt i chassit att den inte utsätts för onödiga värmepåfrestningar, kanske tom en fläkt för ändamålet. För även om värmen mestadels (i princip all värme) uppkommer inuti enheten så ska ju även den värmen föras bort därifrån via diskens ram och sedan via luften ut ur chassit, kan inte den alstrade värmeenergin föras bort effektivt så kommer följaktligen temperaturen inuti att öka ytterligare "i onödan". Men om det är som du säger Björn, att det trots mkt gynsamm yttre avkylning ändå uppstår haverier pga "intern värme", visst då är det fel.

 

Lite fördjupning, vad är det som gör att just den ledande tillverkaren IBM har problem och till synes inga andra konkurrenter? I flera serier dessutom?

En disk har ju speciell elektronik som ska kompensera för just utvidgning pga värme, och med tanke på hur noga och länge man kan testa en disk innan den släpps på marknaden så låter det ju smått otroligt, men förvånad ska man nog inte vara för det är ju vädligt avancerade prylar iofs..

 

Jo, hur fungerar det med garantierna när det är såpass kända problem med IBM:s diskar? Är återförsäljarna medvetna om problemen eller kommer de att trilskas om man får problem, hmm. Med tanke på att vi beställt en 60GXP till kompisen...

 

/Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fördjupning, vad är det som gör att just den ledande tillverkaren IBM har problem och till synes inga andra konkurrenter? I flera serier dessutom?

 

En av de grejer som skiljde de nya IBM-serierna från tidigare hårddiskar är betydligt högre datadensitet. Detta gjorde att de kunde använda färre plattor. Av detta har jag dragit följande slutsatser (jag kan förstås ha fel på någon punkt):

 

Fördelarna med färre plattor: Lägre tillverkningskostnad, mindre komplicerad mekanik och lägre(!) värmeutveckling.

 

Nackdelarna med högre datadensitet: högre krav på exakthet i konstruktionen och ökad värmeutveckling.

 

Att packa ihop datan på plattorna verkade vara ett logiskt sätt att vidareutveckla hårddiskarna (jag tyckte i alla fall det lät bra när IBM:s nya modellserier lanserades), men i serieproduktion har det ju visat sig att nackdelarna varit större än fördelarna. Gissningsvis funkade IBM:s prototyper bättre :-)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående garantin som kommit upp här ett par gånger nu, kan den ganska bra eftersom jag bråkat en hel del om den:

 

Garantitiden är 3 år.

citerar det viktigaste ur garantin:

A. Produkten skickas in till vår leverantör för reparation eller utbyte. Detta innebär alltid väntetid för dig.

B. Produkten byts ut direkt mot ett annat identiskt exemplar eller mot en likvärdig vara.

C. Du får tillbaks 100% av vad du betalat för varan.

D. Du får tillbaks 80% av vad du betalat för varan.

E. Du får tillbaks 60% av vad du betalat för varan.

 

Hur reglerna ska tillämpas beror bland annat på hur lång tid som gått sen du köpte varan:

Fall 1 1–3 månader B/C

Fall 2 4–6 månader A/B/D

Fall 3 7–12 månader A/B/E

Fall 4 >12 månader A

 

Jag vet inte, men alla mina IBM diskar (3.st) har gått sönder ganska så exakt vid 12 månadersgränsen.

 

Och är det över 12 månadersgränsen kan man bara få en reparerad disk (om produkten fortfarande säljs). Det var jobbigt för mig eftersom mina 2 diskar låg på var sin sida av denna 12 månaders gräns.

 

Och allvarligt talat så vill jag inte ha en reparerad disk, inte ur den serien i alla fall. - Jag kommer inte att kunna använda disken fullt ut eftersom jag med stor sannolikhet kan säga att den kommer att gå sönder inom 12 månader. Vad händer då? - jo då reparerar dom den och jag får tillbaka den, och så håller det på tills garantitiden är slut och då får jag sitta där med en trasig disk. Och jag tror inte mycket på reparationen, en low-format kolla med sitt drive fitness program (som enligt egna erfarenheter verkar vara helt värdelöst) och sen får man den. Något man kan göra själv alltså - men det vet jag inget om.

 

om disken är över 6 månader får man antingen 60% av disken (värdelöst, om jag får säga vad jag tycker) eller så byts hårddisken ut mot en likvärdig vara. Vad som är en likvärdig vara bestämmer dom. Och jag fick till exempel byta ut min (innan dom ändrade sig) 45gb 75GXP disk mot en 40 gb 60GXP men jag fick inte lägga emellan eller heller byta upp mig. Det jag skulle få byta emot var dessutom redan reparerat (skoj).

 

Har man dock "turen" att disken har gått sönder inom 6 månader får man 80% vilket är ganska OK kanske.

 

Eller det bästa, ens disk går sönder inom 3 månader och man får 100% utav den (om man inte vill byta ut den, men jag tvivlar på det).

 

Såvitt jag vet så blir garantivillkoren mycket bättre (och då menar jag mycket) om IBM erkänner produktionsfel eller något sådant. Men sålänge dom skyller på några andra eller inte säger något om det så blir ovanstående "garantin".

 

Skribofont som bör vara stora nog att känna till IBM 75GXPs problem påstod att det inte var mer fel på den serien än någon annan (men dom citerade mer IBM skulle jag tro).

 

__________________________________

 

Visst att felen kan ligga i värmen, men det är ju ingen ursäkt. Det är lika mycket produktionsfel som något annat.

 

Vet att det finns ett "arm-problem" då armen hoppar åt helvete låter som när man stänger av disken (tjeeuut - typ ;).

 

Men på 30 gigare i 75GXP serien så har jag ett par kluster som datorn vägrar göra något åt. När datorn försöker använda dom så låter det: krrr ... krrr ... krrr ... krrr

ungefär som när man försöker hämta något från en diskett som inte är i diskettstationen, fast mycket högre och mer knaster-ljud.

 

När den låter så så låser sig datorn och reset-knappen är det enda sättet att få den att sluta.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2001-11-08 22:06:02 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå problemen med IBM:s 75GXP-serie läste jag nyss på The Register att IBM blivit stämda av missnöjda köpare i USA (stämningen inlämnad i Kalifornien). Stämningen är en så kallad "Class Action-stämning" vilket innebär att vem som helst som är drabbad kan haka på helt utan kostnad (detta ska tydligen gälla även folk utanför USA...)

 

Det gäller dock bara 75GXP-serien. Problemen med hårddiskarna yttrar sig, precis som Tjoff skriver, i knasterljud och hårddiskkrascher. Grunden för stämningen är att IBM i marknadsföring försäkrar att 75GXP är en pålitlig hårddisk, något som enligt stämningen är uppenbart falskt.

 

Här är länken till artikeln:

http://www.theregister.co.uk/content/54/22708.html

Här är länken till advokatfirman Sheller Ludwig & Badey i Philapelphia:

http://www.sheller.com/ibmclassaction.htm

 

Kom igen nu, Tjoff... stäm dem! Du kan anmäla dig online på advokatfirmans sajt. :)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

[inlägget ändrat 2001-11-11 03:30:28 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

 

How to sue IBM in three easy steps

 

Gillar rubriken :)

Ska stämma dom så mycke jag orkar ;)

fast det blir någ lite svårt,

har ju lämnat in mina diskar på garantin (2 av 3) och den tredje måste jag lämna in nu, fort som fan om jag inte ska få sämre garanti. För dom 2 första har jag inga bevis. Men jag ska skaffa så mycke bevis på den 3dje disken jag kan få tag på innan jag lämnar in den..

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2001-11-11 15:58:24 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har jag en känsla av att det är ni och ingen annan som pajat diskarna. Vad gör ni med HDna? KAstar de i väggen innan ni installerar? Kollat så att Operativsystemet stödjer Ultra ATA100 innan. Jag pajade en IBM disk och det var mitt eget fel. Jag slängde in win2k på det och det visade sig att win2k inte stödde ibm deskstar 30 GB 75GXP utan krävde ett servicepack. Men jag kopplade den till 33 kanalen istället installera. Sen koppla om till ATA100. Men okunnig som jag var då så kände jag inte till SP problemet och körde lite på ATA100 så dog disken efter mindre än 3 dagar. Som tur är fick jag ny och efter det så slängde jag in 98 istället sen dess har jag aldrig haft problem. Jag har varken kylning till hdn eller nåt. Jag har också skaffat en 60 GB 60GXP och den har också funkat felfritt. En del av problemen beror på okunnighet bland er tror jag som jag gjorde första gången. SAMT att ni inte har hand om diskarna. Ok såklart vi vet dator delar är inte så himla känsliga som det sägs. Men ni ska ändå vara lite försiktiga. Ni ska inte bolla med hårddisken på vägen hem och sen slänga den i soffan så den ramlar i golvet och sen säga IBM suger. Tänk efter lite och tänk om det kanske är ni som bidragit lite till problemet. Kanske lagt i någon hörna. Varm luften kommer inte ut därbak! TÄNK

 

 

Unit01 Den förste

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm

så du menar att jag/alla bollar med IBMs diskar men inte med ex. Seagates diskar?

För av någon konstig anledning så fungerar mina Seagate diskar, och quantum diskar, jag har inte haft en enda HD krasch (fysisk) om man bortser från IBM. Och när det kommer till IBM har jag fått 3 st. på 3 diskar, ganska svårt att slå det.

 

Ok såklart vi vet dator delar är inte så himla känsliga som det sägs.

 

Är dom inte så känsliga?, en HD kan gå sönder vid en cm fritt fall.

 

Jag är nog något utav en perfektionist när det kommer till datordelar och hur jag hanterar dom, och jag vet till 100% att det inte har med saken att göra.

 

Ni ska inte bolla med hårddisken på vägen hem och sen slänga den i soffan så den ramlar i golvet och sen säga IBM suger

 

Om vi säger att din teori stämmer, varför skriker ingen eller ens någon enstaka person att ex. Western Digital suger, eller är det IBMs anti-stat påsar som är hala?

 

TÄNK

 

TÄNK själv!

Tror du att företag stämmer IBM för att dom hanterat dom dåligt?

Varför regnar det inte stämmnignar över Seagate, Western Digital, Fujitsu då?

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2001-11-11 21:59:45 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja med tanke på alla problem så uppstått med IBM's 60/75 serie så faller din "teori" ganska lätt. Detta rör sig inte om något enstaka fall, utan det verkar vara ett betydande antal defekta hård diskar som IBM levererat. Det är väl då bra att folk varnas från att köpa defekta komponenter.

 

Och, om det är någon som borde börja tänka, så är det du. Sök jobb på MS support avdelning vet jag, du skulle isf hammna i gott sällskap. Där kan ni pladra på med varandra om dator användarnas idioti... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...