Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ekonomiskt


Johan A.

Rekommendera Poster

Tyvärr är min ekonomi lite osäker nu, men jag skulle behöva en ny disk. Såg WESTERN DIGITAL 40GB 7200 RPM för 1449+frakt vilket låter ok. Tycker dock att deras WD600BB är lite för dyr, men det vore kanske bra att satsa på en 60GB's disk iställer för en 40GB's. Men vad rekommenderas under 2100kr? Det finns ju en del att välja på på www.storagereview.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en HD i IBMs 60 GXP serie .... finns i storlekarna 20, 40 och 60 GB. Pris: från 1250:- till 1900:- + frakt. Bra prestanda till ett bra pris. Bäst i test hos Mikrodatorn (IBM 60 GXP 60 GB).

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2001-11-05 11:48:17 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Jag har visserligen hört en del rykten att 60GXP har en del problem som 75GXP hade, men jag ska kolla upp dem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har råd att lägga ut ytterligare 38 kronor skulle jag sattsa på en western digital 80 gig från datorbutiken.com

Om inte detta samma hårdisk fast 60 gig för 1912. Jag tycker dock att du får de extra 20 gigen billigt när du köper 80gigs hårdisken.

 

Jag skulle inte rekomendera IBM, har själv haft två sådana diskar som har kraschat.

 

/Surfarn

 

[inlägget ändrat 2001-11-05 18:43:27 av Surfarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra pris. Western Digital ska väl också vara bra HD eller ??

 

Vad hade för modell på dina IBM Surfarn3?

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2001-11-05 20:06:36 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vad jag har sett i tester så skall Western Digital vara en bra hårdisk.

 

IBM hårdiskarna jag har haft är en 30gig 75GXP och så en som var ett par år äldre, kommer inte ihåg vad den hette.

 

/Surfarn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just en IBM 75 GXP 30 GB ... har fungerat i över 1 år och 2 månader nu ... hur länge hade du haft din då den gav sig?

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det kommer till HD krashar så har det bara blivigt värre..

 

först 2 st. IBM 46 gig 75GXP

sen en 30 gig 75GXP

Alla diskarna krashade ganska exakt 12 månader efter att jag köpte dom.

3 av 3 IBM diskar har gått sönder inom 13 månader efter inköpsdatumet (tror jag spyr)...

 

nu har jag bara en hyffsad disk hemma..

75GXP fick såvitt jag vet bäst i test på alla tester, den var prestandamässigt överlägsen då priset räknades in.

60GXP vinner de flesta testar vad gäller prestanda, men dom är inte mycket prisvärdare än konkurrenternas

 

Skillnaden är att det idag finns några starta konkurrenter som bara ligger snäppet efter 60GXP, såsom Western Digital och Seagate.

 

Rekommenderar någon av dom två då i alla fall jag inte köper IBM diskar på ett bra tag igen...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm.. Själv har jag en 30GB Seagate (1år gammal), en 13GB Seagate 2år gammal) och en 20GB Fujitsu (1.5år gammal). Och dom HD:arna kör ungefär 24h/dygnet. Än så länge har ingen flippat det minsta lilla. Inga konstiga ljud. inga kernel-msgs.

 

Har Seagate och Fujitsu normal eller väldigt bra kvalitet då?

För jag känner verkligen mängder med folk som har totalhavererade IBM-HD:ar. En polare förlorade en 60GB IBM senast i helgen....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare förlorade en 60GB IBM senast i helgen....

 

..och min 40GB IBM pajade förra veckan, endast c:a en månad gammal :-(

 

Verkar som IBM har kavlitétesproblem.

 

 

[inlägget ändrat 2001-11-06 21:08:14 av def80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på vad användren gör med sin hårdisk..IBM = Med bra kvalitet, om man inte installerar massa brända spel med wirus m,m. då är det bara att skylla sig själv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett utlåtande helt utan relevans.

Brända spel och wirus har absolut noll att göra med de problem som folk har rapporterat ang IBM-diskarna den senaste tiden.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Anp.

anders_jo:s utalande är ett utalande utan någon som hellst relevans. Inte f**n går hårdisken sönder bara för du använder ett CD skiva som är en exakt kopia av orginalet och inte orginalet....

 

Det kan tänkas att det kan finnas risk för virus på ett bränt spel om det är någon av dina klantiga kompisar som har bränt det, men förutom detta skulle jag uppskatta att 99,9% av alla brända spel är virus fria.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...