Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför laggar XP?


Mikey

Rekommendera Poster

Jag körde w2k SE Pro tidigare och nu när jag installerat XP så tycker jag datorn fungerar mycket sämre. T.ex. om jag kopierar stora filer, eller packar upp stora filer så använder datorn 100% cpu och man kan inte göra någonting annat.

 

Går det att fixa eller suger XP bara?

 

(har en 650Mhz, 512 ram)

 

/Mikey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att fixa eller suger XP bara?

 

Ledande fråga ? Det var en tråd om det nyligen i datorkrig forumet här; tydligen "laggar" XP en hel del under belastning - inte om man bara klickar runt. Verkar inte finnas något som direkt talar emot saken. Det som talar för saken är isåfall MS oheliga allians med processortillverkarna där vi snart måste anses _tvungna_ att äga en 3GHz(man sågar väl inte av grenen man sitter på om man är smart, eller?) ;-)

 

MS kommenterar som vanligt inte.

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Det torde väl att gå att fixa, konstigt nog har inte jag upplevt detta problem.

Du har en 650mhz vad? Intel?

Du har Home eller Pro?

Mera dator info tack, och vad har du för drivrutiner, kör med XP default, har du kollat tillverkarnas sidor för nya drivrutiner?

 

 

-----------------------------------

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

So far, the Universe is winning."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD Athlon 650 Mhz, MSI K7 pro, GeForce2 MX 32mb, 512 ram orginal, IBM 40 gb 7200 rpm

 

Alla drivrutiner som används är de XP själv har val för allting.

 

Jag har XP Pro (svenska).

 

De program som är installerade är Office XP, ICQ, mIRC och lite andra nödvändiga program...

 

Nu när man sitter i XP och kopierar filer så får man samma känsla som när man satt på sin P166... :(

 

Vad har du för dator då "His Divine Shadow {PHX}"? Tänkte när det fungerar "så" bra?

 

/Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det enda av laggning som jag upptäckt i XP på min T-bird 1.4Ghz med 512MB RAM är att när jag kopierar stora mängder data så hackar ljudet i Winamp.

Det verkar som om Winamp har alldeles för låg prioritet, men jag vet inte hur man fixar det...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla testet på http://www.infoworld.com/ så klarnar en del "fakta"

 

Japp, ser inte så kul ut det där. Nåväl, när nu XP verkar kokt på klister så får man göra vad man kan; väck med Luna så klart !(inget man saknar). Sen noterade jag en annan sak igår när jag körde diskkeeper första gången efter senaste installationen; min systemenhet var redan 16% fragmenterad efter bara en veckas användande !?! En sak man nog bör kolla oxå eftersom fragmentering sölar ner disken rejält...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schemalägg defrag :)

 

Nåja, min Winamp hackar iaf inte oavsett hur mycket jag försöker dränka burken i arbete... disk såväl som cpu-baserat ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Nu har jag en 1200 Tbird med 512mb ram.

Före det hade jag en 400MHz PII med 128mb Ram som körde XP lika fint, ok inte lika snabbt men helt ok.

Skaffa detotnator drivrutiner förresten. Gör stor skillnad.

 

-----------------------------------

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

So far, the Universe is winning."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Lundström

Jag har uppgraderat ( trodde jag ) från Windows 2000 Pro, men jag tycker att Windows 2000 Pro med servicepack 2 är mycket bättre än Windows XP Pro, för mig blev det en riktig besvikelse att Microsoft inte lyckats bättre. Windows 2000 är mycket snabbare och har inte fördröjningen i menyvalen som finns i XP. Plus den stabiliteten som Windows 2000 har ( läs känslan )lyser med sin frånvaro i XP även om systemet inte hänger sig som i Windows 95-98- ME så känns det inte så stabilt som i Windows 2000 Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördröjning i menyval? Nog för att man inte ska förespråka alltför mycket, men någon sådan har jag aldrig upplevt, tvärtom :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördröjning i menyval?

 

Han kanske menar den nya intoningseffekten ? Men det ska juh vara så, går att stänga av dessutom.

 

Gjorde själv slag i segheten nu i eftermiddag; gick och inhandlade lite delar för att få lite fart i stugan:

 

1 st. Duron 1000MHz

1 st. Titan fläkt

1 st. ECS K7S5A SiS 735 DDR/SDRAM

1 st. 128MB PC133 SDRAM (256 Totalt)

1 st. VESTIT 300W låda med gott om utrymme och USB både fram och bak

1 st. GeForce 2 MX400/64MB 350MHz RAMDAC TV out

 

Summa: 3.990kr

 

Tryckte sen in alla gamla delar i lådan. Funkade vid första försöket :-) Men XP klarade inte av att detektera så många byten, så jag fick formattera och installera om det men iaf; jag började bygga en dator vid 15:30 ca. och nu skriver jag det här i XP, Cool eller ?

 

Hoppas dom här delarna duger ett litet tag nu, nu har jag iaf en standardlåda äntligen så jag kan trycka in vadsomhelst vad det lider BTW är det faktiskt hyfsat tyst, nu ska jag jaga Detonators :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar :)

 

Själv ska jag försöka få fart på ett recex av ATI8500 och se huruvida ATI fått någon ordning på sina drivrutiner eller inte... mycket nyfiken är jag.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar :)

 

Tackar ! Hitills är jag nöjd med Duron; Duron 1GHz är juh faktiskt den "minsta" cpu:n med Palomino core och är mao helt toppmodern, fantastiskt att Intel öht kan kränga några Celeron/PIII i den konkurrensen. Duron 1GHz är för övrigt speciellt framtagen för att sammanfalla med lanseringen av XP så att MS kan vara helt säkra på att inte ens nya budgetdatorer ska lagga med XP ;-)

 

Hitills är det bergstabilt, allt fungerar som sagt och segheten _är_ faktiskt borta :-)

 

Intressant med test av nya Radeon, du får rapportera, själv har jag många timmar framför mig att acklimatisera mig vid skillnaden från en Voodoo Banshee till en MX400 :-))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående artikeln som Depto hänvisade till... Företagen går ju oftast inte över till nytt OS förr än SP2, så vi får väl se om MS har fått ordning på det hela tills dess.

För vanliga Win9x/ME användare är det ju ett stort lyft att gå över till WXP Home om man har problem med sina installationer (Win9x).

----------------------------------------------------

Wizardry 8 demo just nu :-)

http://www.3dgamers.com/dl/games/wizardry8/Wiz8NetDemoEB.exe.html

----------------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-11-02 21:04:33 av Kaiser Sause]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q3/010924/sis735-04.html

 

At approximately $80, this motherboard provides much better value than any AMD760, Ali MaGiK or KT266 board can offer. In other words: Spending the extra money for a motherboard based on one of these last three chipsets will give you neither a substantial increase in features nor a performance increase worth talking about.

 

- Jag gjorde tydligen ett klipp på mackan oxå ;-) Jösses, vilken budgetdator för 4.000:- det blev...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med test av nya Radeon, du får rapportera, själv har jag många timmar framför mig att acklimatisera mig vid skillnaden från en Voodoo Banshee till en MX400 :-))

 

Lyckliga dig som får uppleva sådana höjdpunkter :)

 

--

/Weyland - minns steget från Banshee till TNT2U

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memory Leak Occurs with SoundBlaster Live! Device Driver.

When you use the Microsoft Windows XP device drivers for the Creative SoundBlaster Live! audio adapter, a memory leak can occur. This can cause the computer to lose system resources and run more slowly.

 

This problem occurs with the SoundBlaster Live! device driver that is included with Windows XP.

 

A supported fix is now available from Microsoft, but it is only intended to correct the problem described in this article and should be applied only to systems experiencing this specific problem. This fix may receive additional testing at a later time, to further ensure product quality. Therefore, if you are not severely affected by this problem, Microsoft recommends that you wait for the next Windows XP service pack that contains this fix.

 

The fix can be found at the windowsupdate.microsoft.com site for all those who have Live! cards.

 

Om du nu har Live v.s.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...